Annons

Andra vågen slog hårt mot Cloetta

Cloetta ser ett stort tapp i försäljningen av lösviktsgodis under den andra vågen av pandemin. Bolaget satsar fortsatt på lösvikt, men vill öka marginalerna och vinna tillbaka kundernas förtroende.
Ekonomi • Publicerad 28 januari 2021
Cloetta redovisar ett fortsatt stort tapp i försäljningen av lösgodis i delårsrapporten för fjärde kvartalet. Aktien föll 5 procent efter rapporten släpptes, för att sedan återhämta sig.
Cloetta redovisar ett fortsatt stort tapp i försäljningen av lösgodis i delårsrapporten för fjärde kvartalet. Aktien föll 5 procent efter rapporten släpptes, för att sedan återhämta sig.Foto: Janerik Henriksson/TT

Godistillverkaren Cloetta fortsätter att märka av coronapandemins effekter. Den kraftiga minskningen i försäljning av lösgodis har gjort att bolaget satsar på att öka marginalerna. Den långsiktiga planen för det innefattar bland annat prisökningar.

Bolagets vd Henri de Sauvage-Nolting säger att bolaget har sett ett stort tapp ,men att det ser bättre ut än i våras.

Annons

– Vi såg en återhämtning i tredje kvartalet, vi har klarat andra vågen av pandemin bättre än den första. Vi ser fortfarande en minskning i nettoomsättningen men den var inte lika stor som i andra kvartalet.

Både försäljningen av lösgodis och försäljningen av förpackat godis minskade under fjärde kvartalet. Börsen reagerade efter delårsrapporten och aktien föll med fem procent, för att sedan återhämta sig.

Ändrade kundbeteenden

Henri de Sauvage-Nolting säger att de har märkt av en förändring i kundernas beteenden, både var de handlar och hur de beter sig i butikerna.

– När man går in i en livsmedelsbutik vill man gå ut igen så snabbt som möjligt. Lösgodis tar i snitt fyra minuter att plocka. Nu fungerar det inte för oss när folk vill lämna butiken så snabbt som möjligt.

Försäljningen av lösgodis sjönk varje månad under fjärde kvartalet, för att ligga minus 38,4 procent i december.

Cloettas vd pekar också på andra effekter av pandemin.

– Vi märker av en minskning i kundernas mobilitet, folk reser lika mycket till jobbet och då minskar försäljningen vid busstationer, kiosker och andra ställen som inte är mataffärer. Även på shoppingcenter och inom nöje, till exempel biografer, ser vi mycket mindre försäljning.

Satsar på ökade marginaler

Redan innan pandemin hade Cloetta utmaningar med just marginalen på lösviktsgodis. Henri de Sauvage-Nolting säger att de satsar på att öka marginalerna genom att stärka varumärket, förbättra kundupplevelsen och höja priset.

– Innan pandemin fokuserade vi mycket på marginalerna, vi måste göra en ordentlig vinst på lösgodis. Vi har en plan för att få tillväxt på lösgodis.

– På vårt förpackade godis har vi en marginal på över 14 procent, vilket är i linje med vårt långsiktiga finansiella mål. Vi vill öka lönsamheten även inom lösgodis genom att stärka varumärket och öka marginalen genom kundupplevelse, kvalitet och prisökning.

Omsättningen för fjärde kvartalet minskade med 14,9 procent, men bolaget gör en vinst med 121 miljoner kronor och förslår en utdelning till aktieägarna på 0,75 kronor.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons