GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Statligt ägda Gotlandsfärjor föreslås

Trafikverket vill att staten köper in egna färjor till Gotlandstrafiken.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger att regeringen nu kommer att lyssna på vad gotlänningar tycker om förslaget.
Sjötrafik • Publicerad onsdag 17:22
Trafikverket föreslår statligt ägda färjor till Gotlandstrafiken. Arkivbild.
Trafikverket föreslår statligt ägda färjor till Gotlandstrafiken. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Trafikverket fick förra året i uppdrag av regeringen att utreda ägande och drift för färjetrafiken till Gotland, efter att statens kostnader ökat och upphandlingen av färjetrafiken präglats av begränsad konkurrens.

Nu föreslår Trafikverket statligt ägda fartyg och upphandlad drift. Anledningen är att det alternativet ger ökad möjlighet till konkurrens och att kostnaderna blir lägre för staten, enligt ett pressmeddelande.

Sjöfartsverket får i så fall ansvar för design, byggnation och förvaltning av fartygen, eftersom myndigheten bedöms ha en bättre förmåga på grund av en redan stor rederiverksamhet och att den i dag hanterar flera fartygstyper.

Ska lyssna på synpunkter

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger till P4 Gotland att han nu ska lyssna in synpunkter från representanter för Gotland, och skicka förslaget på remiss.

– Det är en grundläggande fråga som handlar om möjligheten att både bedriva verksamhet och kunna ta sig in till fastlandet. Jag vet att det är ett tydligt önskemål från alla gotlänningar att ha en bra och snabb färjetrafik, säger Eneroth till radiokanalen.

Pengar från staten

Regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius (C) säger i ett pressmeddelande att regionen inte kan acceptera sämre tillgänglighet till Gotland i form av långsammare eller färre överfarter.

"När jag läser Trafikverkets rapport blir slutsatsen att staten måste skjuta till mer pengar. Kostnaden ska inte bäras av Gotland", säger Nypelius.

Trafikverket bedömer att det inte är möjligt för staten att etablera rederi och anskaffa fartyg redan till nästa trafikperiod från 2027. Nästa upphandling genomförs därför likt tidigare som en sammanhållen upphandling av fartyg och drift och statligt ägda fartyg kan komma ifråga först i den därpå kommande upphandlingen.

Fakta: De fyra alternativa modellerna

1. Sammanhållen upphandling av fartyg och drift inklusive eventuella garantier.

2. Statligt ägda fartyg och upphandlad drift.

3. Statligt hyrda fartyg och upphandlad drift.

4. Gotlandstrafiken helt i statlig regi.

För att byta modell behövs ett regeringsbeslut.

Trafikverket bedömer att det inte är möjligt för staten att etablera rederi och anskaffa fartyg redan till nästa trafikperiod från 2027. Nästa upphandling genomförs därför likt tidigare som en sammanhållen upphandling av fartyg och drift och statligt ägda fartyg kan komma ifråga först i den därpå kommande upphandlingen.

Trafikverket lyfter också fram hur Gotlandstrafiken ska kunna bli fossilfri till 2045, vilket påverkar framtida kostnader för trafiken.

Källa: Trafikverket

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.