Annons

Sprintsträckan på Färjestadstravet stryks

Superspecialen på Färjestads travbana stryks från Rally Sweden. Istället görs den om till en andra så kallad shakedown-sträcka, ett fullfartstest utom tävlan.
Rally • Publicerad 12 februari 2020
"Den här sträckan är inte möjlig alls. Det är åtta kilometer utan någon snö alls, och i slutet är det lite is och då har vi inga dubbar kvar", säger Theirry Neuville. Arkivbild.
"Den här sträckan är inte möjlig alls. Det är åtta kilometer utan någon snö alls, och i slutet är det lite is och då har vi inga dubbar kvar", säger Theirry Neuville. Arkivbild.Foto: Micke Fransson/TT

Det beslutade rallyledningen på onsdagskvällen. Sträckan är ändå obligatorisk men ekipagen för en och en istället för i dueller som publiken gillar att se. Beslutet innebär att ytterligare 1,9 kilometer tas bort från tävlingsprogrammet.

Ändringen innebär att förarna kan köra på samma däck som man gjort tidigare under dagen, de så kallade Shakedowndäcken. Det innebär att man sparar däck till specialsträckorna som körs på fredag och lördag. Det milda vädret som orsakar att det är mycket grus på vägarna tär på däcken och reglementet begränsar hur många däck varje förare får använda under en tävling.

Annons

Invigningsprogrammet genomförs dock enligt plan.

Samtidigt är förarna oroliga över statusen på sträckorna. Under dagen har de varit ute på rekognoseringsrundor.

– Shit, sa Theirry Neuville till NWT om förhållandena.

Belgaren hade då kört på blött grus stora delar av Finnskogssträckan.

– Den här sträckan är inte möjlig alls. Det är åtta kilometer utan någon snö alls, och i slutet är det lite is och då har vi inga dubbar kvar.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons