SKF:s utsikter grumlas av coronaviruset
Göteborgsbaserade SKF har som många industrier med stor verksamhet i Kina förlängt det planerade produktionsstoppet för det kinesiska nyåret till den 10 februari. Det handlar om att begränsa spridningen av det dödliga coronaviruset och sker i samråd med kinesiska myndigheter.
– Även om vi har vuxit väldigt starkt i Asien under fjärde kvartalet, på bred front i Kina, så förstår vi naturligtvis att nu när vi står still till den 10 februari i våra fabriker är det klart att det kommer att påverka oss, säger SKF-chefen Alrik Danielson.
"Kommer påverka oss negativt"
Det han ser framför sig är minskad försäljning som en konsekvens av produktionsstörningarna.
– Det har vi med i våra prognoser för Asien, när vi tittar framåt. Det kommer att bli en viss förskjutning av leveranser under första kvartalet och det kommer att påverka oss negativt.
SKF har cirka 6 200 anställda i Kina. Produktionen är i första hand inriktad på att förse kunder i Kina med SKF-produkter, även om det finns en viss export därifrån till USA också.
– Vi har full kontroll på alla anställda och ingen har blivit smittad hittills, ta i trä, säger han om läget.
Han räknar nu med att det blir ett hårt tryck på logistiken i Kina när SKF och rader av andra industriföretag i Kina startar upp verksamheten igen den 10 februari.
– Det påverkar ju vår möjlighet att få ut produkter under första kvartalet, säger han.
– Risken finns alltid i logistikkedjan. Det finns ett uppdämt behov, alla ska köra ikapp och det är klart att det då kan finnas vissa trånga sektor i leverantörskedjan då. Det är självklart, tillägger han.
Omstruktureringar inte klara
Det kärvare första kvartalet följer på en period med vikande efterfrågan globalt under andra halvåret. Orderboken ser stark ut och SKF har tagit hem flera tunga affärer inom fordonsindustrin, enligt Danielsson. Men det räcker inte för att väga upp för den breda nedåtgående trenden.
Arbetet med att minska SKF:s känslighet för konjunktursvängningar har pågått ett tag, med investeringar och effektiviseringar. Omstruktureringar och besparingsåtgärder kostade hundratals miljarder bara under fjolårets fjärde kvartal.
Syftet är att genom lägre kostnader och ökad produktivitet kunna behålla lönsamheten även när konjunkturen vänder nedåt. Mycket handlar om att skära ned på antalet fabriker och flytta kapacitet till Asien, bland annat från Europa, enligt SKF:s finanschef Niclas Rosenlew.
– Det kommer fortsätta. Vi har inte gjort allt vi ska göra där ännu, säger han.