Annons

Seko varslar om strejk för tågpersonal

Fackförbundet Seko varslar om strejk bland tågförarna. I ett första steg kan strejken bryta ut den 11 maj. Bland annat berörs tunnelbanan i Stockholm, Green Cargo och SJ.
Ekonomi • Publicerad 2 maj 2023
Ännu har inte facket bestämt vad som ska ske då förhandlingarna strandat. Arkivbild.
Ännu har inte facket bestämt vad som ska ske då förhandlingarna strandat. Arkivbild.Foto: Johan Nilsson/TT

Seko, Service- och kommunikationsfacket, varslar om strejk för cirka 1 200 medlemmar, som tas ut i olika strejk. Det första steget träder i kraft torsdagen den 11 maj, det andra den 15 maj och det tredje den 18 maj. Strejkvarslet omfattar medlemmar på Transdev (Öresundstrafiken), SJ, Green Cargo och MTR Tunnelbanan i Stockholm.

Förhandlingarna med arbetsgivaren Almega tågföretagen strandade i förra veckan.

Annons

Enligt Jonas Pettersson, kommunikationschef på Seko, handlar det om synen på schemaläggning och arbetstid, och avtalet berör runt 10 000 personer.

Schema och arbetstid

Enligt honom handlar de strandade förhandlingarna om schemaläggning, där facket vill att sena schemaändringar ska bort. Dessutom står krav på arbetstidsförkortning på önskelistan. Ensamarbete, som den vilda strejken nyligen handlade om, är inte en huvudfråga nu, förklarar Jonas Pettersson.

Arbetsgivarsidan, Almega tågföretagen, kan inte gå med på Sekos krav om scheman som låses 14 dagar i förväg, eller den arbetstidsförkortning som facket vill ha, förklarar Pierre Sandberg, förbundsdirektör på Almega tågföretagen.

– Seko lämnade förhandlingsbordet ensidigt. Övriga fack ST, SRAT och Sveriges ingenjörer vill fortsätta att förhandla.

Han förklarar att arbetsgivarna har mycket svårt att tillmötesgå fackets krav avseende schemaläggningen.

Lokförarbrist

– Framförhållningen från Trafikverket och deras planeringssystem är mycket dålig för oss. Dessutom är det lokförarbrist, säger Pierre Sandberg.

De sena schemaändringarna som facket vill få bort är ovanliga, enligt honom. Schemat hålls till 90 procent.

Men det finns alldeles för få lokförare, förklarar han.

– Arbetsgivarna var väldigt defensiva under pandemin, intäkterna föll som värst 90 procent. Det är det vi betalar för nu. Vi har för få lokförare.

Men yrket är attraktivt, konstaterar han. Det är fullt på utbildningarna.

Fakta: Strandade förhandlingar

Seko organiserar lokförare och tågpersonal. Avtalet med arbetsgivaren löpte ut den 30 april.

I fredags strandade förhandlingarna om ett nytt avtal. Enligt Seko står parterna långt i från varandra.

Almega tågföretagen är arbetsgivarparten för lokförarna och tågpersonalen.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons