Annons

Så har Barometerns sajt vuxit fram genom åren

Barometerns webbplats har tagit stora kliv genom åren.
En som varit med på en stor del av resan är Peter Sigfridsson.
– Från allra första början var det en riktig subkultur, säger han.
Kalmar • Publicerad 6 maj 2020 • Uppdaterad 7 maj 2020
Peter Sigfridsson klev in som webbchef för Barometern i mitten av 00-talet och gick senare över till att bli produktionsutvecklingschef på Gota Media.
Peter Sigfridsson klev in som webbchef för Barometern i mitten av 00-talet och gick senare över till att bli produktionsutvecklingschef på Gota Media.Foto: Jonatan Nilsson

Peter Sigfridsson är i dag produktionsutvecklingschef på Gota Media men när Barometerns webbplats började växa fram några år före 00-talet var han reporter på tidningen.

– De som gjorde det här satt på bottenvåningen. De kom sent på kvällen och plockade artiklar och gjorde om dem för att kunna publicera dem på webbplatsen, minns han.

En av de första utgåvorna av Barometern på nätet. ”På den tiden var det otroligt manuellt. Om jag minns rätt var det en artikel per avdelning varje dag. Och inga bilder”, säger Peter Sigfridsson.
En av de första utgåvorna av Barometern på nätet. ”På den tiden var det otroligt manuellt. Om jag minns rätt var det en artikel per avdelning varje dag. Och inga bilder”, säger Peter Sigfridsson.
Annons

Han hade vid den här tiden inget större intresse för webben, men i mitten av 00-talet hände ett par saker som fick honom att ändra uppfattning.

En ögonöppnare var tsunamikatastrofen i Thailand 2004.

– Jag var nyhetschef då och vi satt och sökte efter information om vad som hade hänt. Då upptäckte vi att det fanns engelskspråkiga tidningar i Thailand på webben som publicerade dödslistor vilket inte gjordes i Sverige.

Så här såg Barometern-OT ut i slutet av 2004 när Tsunamikatastrofen i Thailand precis hade inträffat.
Så här såg Barometern-OT ut i slutet av 2004 när Tsunamikatastrofen i Thailand precis hade inträffat.

En annan sak som fick honom att få upp ögonen för webben var när hans kompisar började få hockeyresultat i mobiltelefonen.

– Då tänkte jag: ”Det här håller på att bli något”.

Några år tidigare hade det gjorts en ganska seriös webbsatsning som dock hade runnit ut i sanden i samband med it-kraschen. Men när det 2006, i samband med satsningen på bredbandsutbyggnad i landet, beslutades om en ny webbsatsning bestämde han sig för att hoppa på tåget.

– Då sa jag att nu vill jag inte vara nyhetschef längre utan nu vill jag bara hålla på med webben.

Barometerns webbgäng 2007. Från vänster Johanna Ericsson, Peter Sigfridsson, Jonathan Holgersson, Fredrik Nygren och Elisabeth Holm.
Barometerns webbgäng 2007. Från vänster Johanna Ericsson, Peter Sigfridsson, Jonathan Holgersson, Fredrik Nygren och Elisabeth Holm.Foto: Lars Johansson

Ett nytt publiceringsverktyg för webben köptes in, en webbredaktion byggdes upp och sedan följde ett par år som Peter Sigfridsson minns med värme.

– Från allra första början var det en riktig subkultur. Vi kunde göra väldigt mycket efter eget huvud. Det var verkligen perifert i verksamheten. Vi byggde till exempel en hel sajt kring KFF:s guld 2008, med mycket lekfullhet.

– Det var piggt. Vi hade mycket chattar. Och bloggarna var jättestora. Henrik Rydström var en av landets största bloggare.

Barometern-OT:s nya sajt, hösten 2007.
Barometern-OT:s nya sajt, hösten 2007.
Annons

Från början handlade det om att generera trafik till sajten men efter ett par år visade det sig att annonsmarknaden på nätet inte kunde bära kostnaderna.

När brittiska The Times år 2009 som första tidning lanserade en betallösning på webben bestämde sig därför Gota Media för att haka på – och två år senare sjösattes koncernens första betalwebb i Blekinge.

Men mottagandet blev långt ifrån någon succé. Peter Sigfridsson minns hur chefredaktörerna fick sitta i lokalradion och försvara satsningen.

– Det var katastrof. Det här med att betala för tjänster på webben fanns inte då. Spotify var inte särskilt utbrett och om man hade det så körde man gratisversionen. Det fanns ingen mottaglighet alls hos allmänheten att betala för tjänster på nätet.

Så här såg Barometern ut i mobilen 2011.
Så här såg Barometern ut i mobilen 2011.

Det var först några år senare, närmare bestämt 2014, som webbsatsningen tog fart på allvar. Med mottot ”allt inkluderat” skulle nu allt material i papperstidningen göras tillgängligt på nätet.

– Det var först då det blev uttalat att allt skulle vara i alla kanaler. Det var en av de stora grejerna. Sedan introducerades även en riktig prenumerationstjänst. Det var de två bärande tankarna. Att det skulle bli bättre när man betalade för allt innehåll.

Sedan dess har koncernens sajter mer eller mindre sett likadana ut. Samtidigt har mycket hänt i den digitala världen.

– Generellt är det en stor digital mognad i dag jämfört med förut. De digitala kanalerna har blivit riktiga publiceringskanaler och papper, webb, och e-tidning kompletterar varandra och finner sina kunder.

Det har också hänt mycket med de bakomliggande digitala verktygen för journalisterna.

– Vi tar stora kliv och vänder på de redaktionella arbetsflödena. Om vi förut har lutat oss mycket mot ett publiceringsflöde som styrts av print så blir det nu mer kanaloberoende.

Annons

Enligt Peter Sigfridsson är de nya sajterna ett jätteviktigt steg för Gota Media.

– Framförallt upplevs den mycket mer up to date. Den är verkligen för 2020-talet. Prestandan är betydligt bättre än gamla sajten och går mycket snabbare att ladda vilket är superviktigt med så stort mobilt användande som vi har i dag.

CHATT: Här kan du chatta med oss om nya sajten klockan 11 och framåt:

LÄS MER: Här hittar du mer om Barometerns nya sajt:

Jonatan NilssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons