Rusning till bilhallen efter slopad miljöbonus
Försäljningschefen Jarl Harryssons arbetsdag började klockan åtta i dag. Inte förrän efter midnatt räknar han med att den är över.
– Vi visste inte så mycket nu under morgonen, men kom ganska snabbt fram till att vi inte kan nå alla våra kunder under ordinarie öppettid, och vi vill tillgodose alla som behöver hjälp, säger han.
Bakgrunden är regeringens besked att tidigare bonus på elbilar och andra bilar med inga eller låga koldioxidutsläpp nu helt tas bort, med bara en dags varsel. För den som är på jakt efter en Volkswagen-bil i Jarl Harryssons bilhall i Stockholm betyder det rent krasst en prisskillnad på 50 000–70 000 kronor, beroende på om bilen kan levereras före eller efter årsskiftet. Effekten av beslutet har också varit påtaglig:
— Det är jättehögt, säger han om intresset under dagen. Det är ett helt annat flöde på golvet i bilhallen liksom mejlledes om man jämför med en vanlig tisdag i november.
Även bland annat konkurrenten Bilia skriver i ett pressmeddelande att man förlänger öppettiderna.
Markant skillnad
Det handlar dock inte bara om privatkunder som gått i tankar om att till exempel byta sin fossilbil till en elbil. För olika företag som taxibolag poängterar Jarl Harrysson att det blir en markant skillnad nu när förändringen träder i kraft.
– Det är kul för oss när det säljs bilar, men man hade önskat att det inte kommer med så få timmars marginal. Det blir forcerat även för oss. Sedan är det svårt att säga hur detta kommer att påverka elbilsförsäljningen framöver.
De senaste månaderna har annars elbilsförsäljningen tagit allt större andel av marknaden. I oktober stod exempelvis elbilen för 35,5 procent av alla nyregistreringar – mer än bensin- och dieselbilar för andra månaden i följd.
Inte gjort en analys
Branschorganisationen Mobility Sweden har ännu inte hunnit göra en bedömning av vilka konsekvenser som beslutet kan få för försäljningen.
Stora orderstockar på grund av långa leveranstider leder till att ett eventuellt minskat intresse inte kommer att synas omedelbart i nybilsstatistiken, bedömer Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden.
– Men det här var väldigt oväntat. Vi förstod att regeringen sakta men säkert skulle kunna fasa ut bonusen, men det här var riktigt oväntat, säger hon.
M Sverige (tidigare Motormännens riksförbund) konstaterar samtidigt att den slopade bonusen slår högst olika mot företag och privatpersoner. Medan privatpersoner blir utan, kan företag fortsatt erbjuda elbilar till sina anställda med ett reducerat förmånsvärde.
"Om regeringen menar att kostnaden är densamma för de olika bilarna ska nedsättningen av förmånsvärdet självfallet också tas bort, annars slår den slopade klimatbonusen bara mot oss privatpersoner, medan företagen fortsatt gynnas, vilket nog för många känns som ett svek", skriver Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige i ett pressmeddelande.