Rosenqvist om titeljakten: "Är en tidsfråga"
Värnamosonen som började med karting vid åtta års ålder är nu en av Sveriges hetaste racerförare. Steget från formel E till Indycar har gjort honom till ett namn även i Nordamerika och förra säsongen blev han sexa totalt i mästerskapet och bästa rookie.
Den här säsongen vill Rosenqvist mer.
Men då krävs det att han förbättrar sin körning på ovalbanorna, hans stora akilleshäl förra säsongen.
– På de vanliga banorna var jag med väldigt bra i slutet av året, jag var alltid med topp tre nästan och kan man bara fortsätta på den nivån tror jag det är tillräckligt för att vara med och slåss om mästerskapet. Men i ovalerna kommer det krävas några steg till innan man är där, säger Rosenqvist.
På banorna som går runt, runt likt speedway och där bilarna slåss bara centimeter ifrån varandra gäller det att ha disciplin, precision – och att våga.
"Aldrig råd med det"
De amerikanska formelbilarna når hastigheter på uppemot 400 kilometer i timmen.
– Du har egentligen aldrig råd att ta fel beslut. På en vanlig bana kan du göra en miss utan att det händer något, det är bara att bromsa en meter tidigare nästa varv. Men på ovalen … har du gått över gränsen är bilen ofta helt förstörd och du är kanske själv förstörd också, säger Rosenqvist.
Han känner till riskerna. Förra säsongen skapade smålänningen rubriker inte bara för sina framgångar på banan, utan också för två häftiga krascher, båda på ovalbanor.
Den senare, på Pocono i augusti, resulterade i en lätt hjärnskakning.
En vecka senare var han tillbaka i bilen.
– Man tänker bara på nästa race, att kunna starta där. Det var skönt att det löste sig, säger Rosenqvist.
Vill vinna
Hans vinnarskalle är stor, precis som hungern att alltid bli bättre.
– Jag är inte där för att delta, utan jag har sagt att jag vill vara med och vinna och vinna race. Sedan kanske det inte kommer detta året, det kanske tar ett år till, men en dag kommer jag vara redo, det är jag säker på.
TT: Du blir aldrig nöjd?
– Så är det. Även om jag vinner så tänker jag direkt vad nästa steg är och vad jag kan göra bättre. Ibland är det bra att kunna fira lite också, det är kanske inte min styrka. För mig är det viktigt att vinna och det löser väldigt många problem i mitt huvud. Min flickvän märker nog om man inte har vunnit på länge, då blir det jobbigt där hemma.
TT: Hur då?
– Nä, men man blir lite tjurig och tråkig. Men det är väl det som är kul med racing, det är väldigt svårt att vinna och när man väl gör det så blir allt väldigt enkelt plötsligt.
Svenskarna delar stall
Att kliva högst upp på pallen är ett delmål 2020. Förra säsongen resulterade i två pallplatser, en pole position och flera andra framskjutna placeringar för Rosenqvist, men aldrig någon seger.
I ett av världens jämnaste mästerskap gäller det att hålla uppe poängsnittet för att gå hela vägen.
– Det är nästan ingen som vinner tio race under en säsong, det går upp och ner för alla. Och det är väldigt kul, att tio olika personer kan vinna ett race i stället för bara fyra eller fem. Det blir mycket mer givande när man gör ett bra resultat, säger Rosenqvist.
Den här säsongen delar han stall med mästerskapets andre svensk, Marcus Ericsson, som bytte till Chip Ganassi Racing inför säsongen.
Tillsammans med femfaldige mästaren Scott Dixon ska svenskarna se till att toppteamet tar sin nionde titel totalt i serien och sin andra titel på tre år.
– Det känns som en tidsfråga. Alla är rätt hungriga på att ha ett kanonår, säger Rosenqvist.