Annons

Renovering i topp över misslyckade affärer

Förra årets misslyckade köp kostade svenskarna 730 miljoner kronor.
Konsument • Publicerad 22 januari 2020
Var en tydlig beställare när du köper hantverkartjänster, uppmanar konsumentvägledarna. Arkivbild.
Var en tydlig beställare när du köper hantverkartjänster, uppmanar konsumentvägledarna. Arkivbild.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Konsumentverket har undersökt kostnaderna för dem som ringt till Hallå konsument, eller besökt en kommunal konsumentvägledare, och kommit fram till siffran 730 miljoner kronor. Enligt Christine Fransson är det svårare att vara konsument i dag än för 20 år sedan.

– Förr hade vi en teleleverantör och ett elbolag – nu finns det väldigt många fler bolag och marknadsföringen är mer aggressiv. Det kan vara svårt att hålla sig ajour med allt. Bedrägerier är vanliga också.

Annons

– Min uppmaning är att man kontaktar sin kommunala konsumentvägledare innan man gör en stor affär. Det tar lite mer tid, men det har man oftast igen i slutändan, säger hon.

Begagnade bilar

Nästan vart femte klagomål som kom in till konsumentvägledarna förra året handlade om begagnade bilar och hantverkstjänster: nästan tio procent om bilar och åtta procent om hantverkstjänster. Totalt rör det sig om närmare 120 000 klagomål, visar statistik från Konsumentverket.

– Man blir inte någon rutinerad köpare av bil eftersom det oftast går flera år mellan köpen. Köper man från en bilhandlare som är ansluten till branschorganisation så har man en extra trygghet, men det är inte alltid köpare gör den research som krävs.

– Väldigt många som köper en bil har också en orealistisk syn på vad man får för pengarna, säger Christine Fransson.

Hantverkartjänster

En renovering görs inte heller speciellt ofta. Kanske finns inte företaget kvar som man anlitade senast – det är en stor bransch att överblicka och det handlar om stora pengar. En bra hjälp på vägen är det så kallade hantverkarformuläret.

– Där får man med de bitar vi har sett är viktiga. Man kan lägga till bilder som bilagor, man avtalar om start, sluttid och pris.

– Mycket handlar om förväntningar, därför är det viktigt med kommunikation och att vara en tydlig beställare, säger Christine Fransson.

Lisa Andersson/TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons