Annons

Regeringen kan mista makt över flygplatser

En majoritet i riksdagen vill beröva regeringen makt över vilka flygplatser som ska räknas till de viktigaste i landet.
Det öppnar för riksdagen att hindra regeringen att avveckla Bromma i förtid.
Ekonomi • Publicerad 12 oktober 2021
Bromma flygplats, Stockholm. Arkivbild
Bromma flygplats, Stockholm. ArkivbildFoto: Fredrik Sandberg/TT

– Jag förväntar mig att regeringen går ut och säger att den har nu förstått att en majoritet i riksdagen inte vill lägga ner Bromma i förtid och att man därför lägger alla sådana planer åt sidan, säger Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna, till TT.

Det var förra månaden som M väckte initiativet om att, enkelt uttryckt, riksdagen bör beröva regeringen makten över det så kallade basutbudet av flygplatser i Sverige. De fyra borgerliga partierna samt Sverigedemokraterna står bakom initiativet och har majoritet i trafikutskottet.

Annons

I basutbudet ingår flygplatser som Arlanda, Bromma och Landvetter och ytterligare sju flygplatser. Nu gäller att det är regeringen som bestämmer vilka som ska ingå i basutbudet. En förutsättning för att avveckla Bromma i förtid är att regeringen tar bort den ur basutbudet. Först då skulle statliga Swedavia kunna inleda en avveckling.

Fråga först

I förslaget för ett tillkännagivande till regeringen från riksdagen och dess trafikutskott sägs att regeringen måste fråga riksdagen om godkännande först, innan ändringar görs i det nationella basutbudet. Ett beslut om tillkännagivandet kan tas i höst.

– Det bör behandlas skyndsamt med tanke på hur regeringen har agerat, säger Maria Stockhaus.

Hon syftar på att regeringen i våras överraskande meddelade att den vill avveckla Bromma i förtid och flytta verksamheten och trafiken till Arlanda. Miljöpartister firade med tårta, vilket inte föll i god jord hos oppositionen i riksdagen.

Ute på remiss

En majoritet i riksdagen uttalade på nytt att regeringen borde hejda sig och vänta med avgörande beslut om Bromma, som framför allt haft betydelse för inrikestrafik på en rad orter. Men infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) lät en utredare analysera och lägga förslag på hur en ordnad avveckling av Bromma skulle kunna gå till. Den sista augusti lämnade utredaren Magnus Persson över sina förslag. Utredningen är nu ute på remiss.

Magnus Persson bedömde att regering och riksdag någon gång nästa år skulle kunna ta beslut om hur avvecklingen kan gå till och att den skulle kunna vara avslutad någon gång 2025–2027.

Som stöd för att lägga ner Bromma har regeringen visat på en analys som Swedavia gjort om att det inte skulle vara affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare. Dessutom finns, enligt bolaget, förutsättningar för att samla trafiken på Arlanda.

Är feltajmat

Oppositionen har invänt att det är fel tid att ta oåterkalleliga beslut om Bromma utan att veta när, om och hur snabbt flygtrafiken och resandet kan återhämta sig efter raset under pandemin. Trafiken ligger fortfarande på en nivå som är 60 procent under tiden före pandemin.

Vänsterpartisten Jens Holm är ordförande i trafikutskottet. Han tycker att det är hög tid att avveckla Bromma.

– Vi tycker att den ska läggas ner. Den stora svagheten i initiativet från majoriteten är att det inte svarar på hur Bromma ska finansieras. Bromma kommer att gå med förlust under överskådlig tid, säger Holm.

Annons

– Tar man ett sådant här initiativ måste man vara tydlig med att man vill subventionera Bromma med flera hundra miljoner varje år. Skulle folk få höra det så skulle de inse det ologiska i att ha två flygplatser i Stockholm.

Fakta: Bromma och processen

September, 2020: Statliga Swedavia, som driver Bromma och Arlanda, lämnar på uppdrag av regeringen en analys för en förtida avveckling av Bromma. Bolaget hävdar att det inte är affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare. En flytt till Arlanda vore att föredra.

21 april, 2021: Regeringen meddelade att den vill avveckla Bromma flygplats och flytta trafiken till Arlanda.

27 april: En utredning tillsätts med Trafikverkets ordförande Magnus Persson vid spakarna. Hans uppdrag var, bland många andra frågor, att gå igenom hur kapaciteten på Arlanda kan säkras för att klara trafiken från Bromma.

2 juni: Riksdagen beslutar om ett tillkännagivande till regeringen att vänta med avvecklingsbeslut till efter pandemin och begär även en plan, före årsskiftet, från regeringen för hur Arlanda ska utökas och utvecklas.

31 augusti: Regeringens utredare Magnus Persson levererar sitt underlag och konstaterar att regeringen redan 2022 kan fatta beslut om en ordnad, stegvis, flerårig avveckling av Bromma.

Hösten 2021: Utredningen går ut på remiss och regering börjar bereda frågan om det är möjligt att ta bort Bromma från basutbudet av flygplatser. Ett beslut kan dock bli fördröjt.

Initiativ för att hindra regeringen från att ändra basutbudet utan riksdagens godkännande.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons