Branschen: Blir inte mycket billigare diesel
Regeringens besked att kraftigt sänka reduktionsplikten till sex procent för både bensin och diesel vid årsskiftet tas emot med skepsis av drivmedelsbranschen. Att det skulle leda till 5:50 kronor billigare dieselpris verkar ingen tro.
– Det finns ingen i branschen som tror att det kommer att bli i närheten av den siffran, säger Preems presschef Dani Backteg till Svenska Dagbladet.
En orsak är att det kan bli brist på den diesel som används i Sverige, vilket skulle dra upp priset.
Risk för högre pris
Många raffinaderier har styrt om sin produktion och gått över till att producera förnybart drivmedel. Det har gjorts på bekostnad av att tillverka den arktiska diesel som behövs på våra breddgrader.
– Vi ser med oro på vad som kommer att hända med priset på fossil diesel, säger Johan Söderberg, ansvarig för drivmedel och elektrifiering på Circle K till TT.
– Det finns en stor risk att priset kommer att gå upp.
Överhuvudtaget är det svårt att förutspå bensin- och dieselpriset långt fram i tiden. Världsmarknadspriset styrs av utbud och efterfrågan, valutakurser påverkar och ingen vet vad som hänt med Rysslands anfallskrig mot Ukraina.
Regeringens kalkyl utgår också ifrån att reduktionsplikten skulle ha höjts enligt plan vid årsskiftet, till 40 procent för diesel, vilket inget av regeringspartierna har föreslagit.
– De nivåerna har vi ju aldrig varit uppe på, så redan där blir det ett räknefel. Redan där tappar man nog en krona, säger Johan Söderberg.
Flest bensinbilar
Reduktionsplikten innebär att bensinbolagen måste blanda i en viss mängd biobränsle i bensin och diesel för att minska utsläppen från transporter. Biobränsle är dyrare och höjer därmed literpriserna. I dag ligger reduktionsplikten på 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel.
Även om det totalt sett säljs mest diesel i Sverige, så körs de flesta personbilarna på bensin. 2,5 miljoner personbilar är bensindrivna och 1,7 miljoner dieslar. Därutöver finns det 400 000 el- och laddhybrider som går på bensin, enligt Trafikanalys statistik.
Många förhoppningar finns på att elbilarna ska bli fler. Men även om försäljningen skulle öka mycket kraftigt kommer det att ta tid att byta ut hela bilflottan.
– Hur gärna man än vill kommer det att finnas 3 miljoner bilar med förbränningsmotor 2030, säger Johan Söderberg.
Går till Korpen
Klart är dock att utsläppen av koldioxid från transporter kommer att öka kraftigt när reduktionsplikten sänks, om inte andra åtgärder införs i stället. Några sådana har dock inte presenterats.
– Vi kommer att gå från att spela i Champions League till att spela i Korpen i Sverige vad gäller förnybarhet i drivmedel. Branschen har jobbat hårt i många år för att ta oss hit. Det är klart att man behöver korrigera i tuffa tider, men de har tagit pendeln väldigt hårt åt andra hållet, säger Johan Söderberg.