Rädsla för köer spär på kaoset på Arlanda
Många semestersugna resenärer på Arlanda flygplats norr om Stockholm tar det säkra för det osäkra mot bakgrund av de senaste veckornas kaos. Peter Gustafsson var på flygplatsen fem timmar före sin avgång. Vid 14.30-tiden på lördagen sträckte sig kön till terminal 5 genom nästan hela Sky City.
– Det hade vi ingen aning om, att det var köer för att komma in till terminalen, säger Peter Gustafsson.
Mitt i folkmassan befinner sig Alina Holmström tillsammans med sin make och döttrar. De påbörjade resan i Luleå och var därför på Arlanda sju timmar innan deras flyg mot Turkiet skulle avgå.
"Är mycket folk"
I trängseln vid bagageinlämningen råkade de ställa sig i fel kö. Men trots det tycker Alina Holmström att situationen på flygplatsen fungerar.
– Vi började köa till terminalen för 30–40 minuter sedan, och nu har vi bagageinlämningen och säkerhetskontrollen kvar. Vi får se hur det går. Det är mycket folk men det blir bättre nu tror jag, säger hon.
På lördagsmorgonen kallade flygplatsledningen in polisen för att stänga av trafiken fram till terminal 5, där så många resenärer befann sig att det uppstod fara av brandskyddsskäl. Biltrafiken dirigerades om till terminal 2 och terminal 4 – tre timmar senare var dock avspärrningarna hävda. Men efter klockan 13 var det dags igen. Då bad flygplatsledningen återigen om polisens hjälp och trafiken till terminal 5 stängdes av. Även Arlanda Express stoppades från att släppa av resenärer vid terminalen.
"Kontakta flygbolag"
Statliga Swedavia som driver flygplatsen, förklarar trängseln med att resenärerna är ute i mycket god tid. Folk kommer till flygplatsen flera timmar i förväg, just för att de vill vara säkra på att inte missa sitt plan. Det är logiskt ur den enskildes perspektiv, men det gör att det blir alldeles för mycket folk på flygplatsen, förklarar David Karlsson på Swedavias pressjour.
– Vår starka rekommendation är att man behöver ha kontakt med sitt flygbolag. Deras incheckning brukar öppna mellan två och tre timmar före avgång, men det är olika, säger Karlsson.
Den som kan bör checka in digitalt och den som måste göra det på plats ska inte dyka upp innan incheckningen öppnar, fortsätter han.
Enligt Swedavia har resandet ökat snabbt utan att det finns tillräckligt med personal som sköter funktioner som Arlanda är beroende av.
"Vi har koll"
Frågan många ställer sig är hur sådana här situationer kan uppstå. Swedavia, och även flygbolagen som checkar in sina passagerare, måste ju i förväg veta vilka tider som det väntas många resenärer?
– Ja, vi har koll. Det är inte så att antalet resenärer kommer som en överraskning, säger Karlsson.
Andra flygplatser i landet upplever inte trängsel av samma slag. Landvetter har haft en del köer, men inte som på Arlanda, enligt Swedavia.
TT: Går det att ändra eller dirigera om avgångar då ni ser att det kan bli köer?
– Trafikbilden på flygplatsen bestäms tillsammans av flygplatshållaren, markbolagen och flygbolagen. De fattar gemensamma beslut, säger Karlsson.
Enligt Karlsson började Swedavia redan vid årsskiftet förbereda sig för ökat resande på Arlanda. Men det har inte gått att få tag på folk, konstaterar han.
Bakgrund: Kö till säkerhetskontroll, pass och tillfälliga pass
Den som vill ut och resa ställs inför flera knepiga situationer som innebär kö. Dels är det långa köer till att få pass av polisen och det har gjort att det uppstått väldigt långa köer på flygplatserna även för att få tillfälliga pass.
Den som har en resehandling och ska resa får dock bereda sig på att köa även på flygplatsen inför avresan. Under våren och försommaren har det uppstått köer även till säkerhetskontrollen. Nu uppger Swedavia att det även har varit köer till incheckningen.