Mobilkunder allt mindre nöjda
Kunderna prioriterar nu åter tillgänglighet, pålitlighet och funktion, enligt årets SKI Mobil.
"I år ger både privat- och företagskunder generellt lägre betyg på pålitlighet och stabilitet. Även klagomålen i detta avseende har ökat. Det är ett mönster vi känner igen från bland annat 90-talet, då mobiloperatörerna kämpade med instabila nät och bristande samtalskvalitet", säger vd:n för Svenskt kvalitetsindex, Johan Parmler, i ett pressmeddelande.
Operatören Halebop ligger bäst till bland privatkunderna med Comviq tätt efter. Minst nöjdhet ger Telenor.
Företagskunderna ger Telia och Tele2 bäst betyg, men det är betydligt jämnare omdömen om operatörerna från den kundkategorin.
Ett viktigt kundkrav är tillgänglighet och här finns det en del för branschen att förbättra, enligt SKI som kopplar det till effekter av pandemin:
"I samband med att många under det gånga halvåret tvingats hantera sina sociala relationer online och att många organisationer arbetat än mer digitalt, så kan konstateras att branschens supportfunktioner inte fullt ut hållit måttet."
Branschen generellt har en bit kvar till godkända betygsnivåer, lyder Johan Parmlers slutsats.
Fakta: Kundnöjdhet privatkunder
Halebop 77,3
Comviq 76,2
Vimla 73,4
Hallon 71,3
Övriga 69,7
Branschen 69,2
Tele2 69,0
3 68,5
Telia 67,1
Telenor 65,8
SKI:s kundnöjdhet mäts på en skala mellan 0 och 100. Generellt sett har branscher och företag som får betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.
Källa: Svenskt kvalitetsindex
Fakta: Kundnöjdhet privatkunder
Telia 68,8
Tele2 67,3
Branschen 66,9
Telenor 66,5
3 63,1
Övriga 62,8
SKI:s kundnöjdhet mäts på en skala mellan 0 och 100. Generellt sett har branscher och företag som får betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.
Källa: Svenskt kvalitetsindex