GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Man lurades på pengar – banken uppmanas betala

Samhälle • Publicerad 25 januari 2023
ARN anser att banken ska betala tillbaka merparten av det belopp som mannen lurades på. Arkivbild.
ARN anser att banken ska betala tillbaka merparten av det belopp som mannen lurades på. Arkivbild.Foto: Fredrik Sandberg/TT

En man 74-årig man lurades på nära 160 000 kronor av bedragare. Nu rekommenderar Allmänna reklamationsnämnden (ARN) att mannens bank ska ersätta honom, rapporterar SVT Nyheter Jönköping.

Allting började med att mannen fick ett sms i samma meddelandetråd där han tidigare fått sms från sin bank Nordea. Men den som hörde av sig denna gång var i själva verket en bedragare, som lyckades lura 74-åringen på 156 450 kronor efter att han först ombetts ladda ner ett nytt bank-id.

Nordea anser att kunden agerat grovt oaktsamt och motsätter sig därför ersättningskravet.

ARN bestrider inte att agerandet var oaktsamt, men eftersom mannen trodde att det var banken som hörde av sig rekommenderar nämnden Nordea att betala tillbaka merparten av beloppet – 144 450 kronor – till 74-åringen.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.