Malmö betalade halv miljon – för ljud
Bakom den köpta ljudidentiteten står en kommunikationsbyrå, som även ska ha spelat in ljud från olika Malmöplatser – exempelvis ett plask från simhallen – som sedan kan anas i musikslingan. Priset landade på 485 000 kronor.
Men investeringen sågas nu från flera håll.
– Det är lite svårt att hålla sig för skratt. Det som gör att man bitvis kan hålla sig för skratt är tanken på att det är Malmöbornas införtjänade pengar som går till detta, säger Malmös oppositionsråd Torbjörn Tenghammar (M) till SVT.
Den köpta ljudidentiteten kommer minska stadens kostnader, hävdar dock kommunens kommunikationsstrateg Lucas Dietrichson.
– Ja, tanken med det här är att vi ska använda våra resurser så bra som möjligt och vi har kostnader i dag där vi lägger onödigt mycket tid på att leta efter ljud till produktioner och licenskostnader för ljud och rättigheter. Det kommer vi att kunna minska framöver och räknar med att tjäna in det här på några år säger han till SVT.