Kristoffersson vill vinna svenskkampen
Johan Kristofferssons är svensk bilsports riktiga diversearbetare. Han har vunnit VM i rallycross och visat sin klass även i banracing, med mästartitlar på hemmaplan i STCC och med flera heatsegrar på världsnivå i WTCR.
Nu är allt fokus på Rally Sweden med start torsdag i nästa vecka. Och många ser fram emot svenskbataljen mellan Kristoffersson och Pontus Tidemand, som är tillbaka i WRC2-klassen, precis under toppförarna.
– Jag kommer mycket mer väl förberedd i år än jag var i fjol, säger Johan Kristoffersson.
Då kom han trea efter att ha fastnat i en snödriva i över två minuter, medan Tidemand körde en WRC-bil i den högsta divisionen och blev åtta.
Har ett försteg
Ändå tycker Kristoffersson att han har ett försteg.
– Fråga hur det gick i SM-sprinten i somras, skrattar han.
Då vann han med sammanlagt 0,6 sekunder före Tidemand.
Fler andra svenska och norska förare ställer upp i klassen, förare som Emil Bergkvist, Patrik Flodin, Mads Östberg och förra årets segrare Ole Christian Vejby.
– Ett riktigt getingbo, analyserar Kristoffersson.
Snön lyser med sin frånvaro i rallyskogarna och arrangörerna hoppas på kyla så att vägarna i alla fall ska frysa till.
– Det är ingen snö på sträckorna. På en del sträckor är det 100 procent grus, säger Kristoffersson.
WRC2-förarna är vana att köra på uppkörda sträckor då ekipagen kör efter toppåkarna. Delar av sträckorna är ofta fruset grus.
– Men det som är klurigt är om man kör bort dubben och så kommer man till ett parti där det finns is och snö.
Blev avhugget
Vad Johan Kristoffersson ska köra efter Rally Sweden är fortfarande oklart. För några månader sedan kom beskedet att Volkswagen, som hans stall samarbetade med, la ner all fabrikssatsning på motorsport som inte är eldriven.
– Vi får se. Det blev lite avhugget sedan VW beslutade sig för att inte köra vidare i WTCR, även om jag hade kontrakt att köra ett år till. Jag har egentligen inget klart vad jag ska göra.
En möjlighet är flera lopp i WRC2, en annan att göra enstaka inhopp i rallycrossen.
– Jag tittar på alla möjligheter. Och någonstans måste jag köra. Men inget är hundra procent klart, säger Johan Kristoffersson.