Annons

Krissiffror för svensk film skakar branschen

2019 går till historien som ett av de sämsta publikåren hittills för svensk film på bio. En självkritisk bransch kämpar nu för att vända trenden i en tid där konkurrensen stavas Fortnite, Netflix och Marvel.
Film • Publicerad 9 december 2019
Det ser dystert ut för svensk film på bio. När två julfilmspremiärer återstår är det endast "Britt-Marie var här" som hittills har lockat en hyfsat stor publik. Pressbild.
Det ser dystert ut för svensk film på bio. När två julfilmspremiärer återstår är det endast "Britt-Marie var här" som hittills har lockat en hyfsat stor publik. Pressbild.Foto: Josef Persson
"Konkurrensen är hårdare än någonsin", säger Michael Porseryd, vd för SF Studios. Arkivbild.
"Konkurrensen är hårdare än någonsin", säger Michael Porseryd, vd för SF Studios. Arkivbild.Foto: Jonas Ekströmer/TT
Anna Serner, vd för Svenska Filminstitutet, har bjudit in filmbranschen för samtal om situationen för svensk film. Arkivbild.
Anna Serner, vd för Svenska Filminstitutet, har bjudit in filmbranschen för samtal om situationen för svensk film. Arkivbild.Foto: Anders Wiklund/TT
"Vi rannsakar oss själva och ställer tuffa frågor nu. Men vi har inte fått in tillräckligt bra projekt", säger Mikael Fellenius, vd för Film i Väst. Arkivbild.
"Vi rannsakar oss själva och ställer tuffa frågor nu. Men vi har inte fått in tillräckligt bra projekt", säger Mikael Fellenius, vd för Film i Väst. Arkivbild.Foto: Adam Ihse/TT

Överallt i filmbranschen grubblas det över hur biopubliken ska lockas tillbaka till svensk film. Michael Porseryd, vd för SF Studios, som både producerar och distribuerar svensk film, är inte nöjd med resultatet 2019.

– Nej, det kan jag inte säga att jag är. Publiken har ju varit tydlig med att det som vi har stått för inte har varit tillräckligt intressant. I slutändan är det ändå avgörande.

Annons

TT: Vad är det som har gått snett?

– Vi befinner oss i en helt ny situation. Konkurrensen är hårdare än någonsin. Det kommer fantastiska eventfilmer från Marvel. Det spelas mycket "Fortnite" och det har tillkommit en hel massa filmtjänster som erbjuder ett bra innehåll, säger han och fortsätter:

– Det krävs helt enkelt mer av oss för att få publiken att se svensk film på bio. Det har vi inte riktigt orkat eller hunnit ta tag i men vi måste bli tuffare och tydligare i diskussionerna på ett tidigare stadium när det gäller frågor som "varför gör vi den här filmen" och "vem gör vi den för".

TT: Finns det en risk att publiken vänjer sig vid att se svenska produktioner på tv och nöjer sig med att se "Star wars" på bio?

– Det tror jag inte, men vi måste ta tag i situationen för att förhindra att det blir så. Det finns inget facit och det här är jobbiga, svåra frågor. Men publiken har varit tydlig och det måste vi förhålla oss till.

Michael Porseryd vill också framhålla en annan viktig fråga:

– Om vi ska vara ärliga så är vi ju svaga på mångfald, på att spegla hela den svenska befolkningen i våra berättelser. Det går sakta men där har vi en stor möjlighet framåt.

Branschen är skakad

Den filmpolitiska visionen för svensk film lyder att den ska vara av hög kvalitet och angå alla. För bara sex år sedan hade åtta svenska filmer över 200 000 biobesök. I år är det hittills bara "Britt-Marie var här" som har lyckats komma över den nivån.

Den redan låga marknadsandelen för svensk film på bio (som 2015 – 2018 legat på 16,8 procent i snitt) har sjunkit ytterligare. Fram till och med oktober är den siffran under tio procent.

Förmodligen stiger andelen när julfilmerna har räknats ihop. Men branschen är ändå skakad. Svenska filminstitutets vd Anna Serner rörde upp känslorna med ett uttalande i Dagens Nyheter där hon antydde att SFI inte längre kunde åta sig att säkerställa en bred repertoar av titlar på biograferna.

Annons

I ett senare skede förklarade hon för tidningen att uttalandet feltolkats och att det inte finns några planer på att ändra inriktningen på filmpolitiken, vilket också bekräftats av kulturminister Amanda Lind (MP). Svenska filminstitutet bjuder nu in branschen till ett möte den 12 december för att diskutera krisläget.

Mikael Fellenius, vd för den regionala filmfonden Film i Väst, som finansierar och samproducerar många svenska filmer, säger till TT att de ska vara med på branschsamtalet. Men han framhåller att krisen egentligen inte är helt ny. Samt att man heller inte alltid kan utgå ifrån vad man tror att publiken vill ha.

– Ett algoritmstyrt filmsamhälle kommer inte att hjälpa till här, det är fel ände att börja i. Det blir så lätt ett "följa-John-beteende", där alla gör film efter förlagor och kända varumärken.

TT: Vad är er roll i detta, har ni skäl att vara självkritiska?

– Jo, men det har vi. Vi rannsakar oss själva och ställer tuffa frågor nu. Men vi har inte fått in tillräckligt bra projekt inom både den publika sidan men också inom arthouse. Men det mest dramatiska är ju att de publika filmerna inte har fungerat. Och där krävs det passionerade producenter, som är kreativa och har en högre ambitionsnivå.

"Alla måste vara självkritiska"

I slutändan är det hos biografägarna som det vikande intresset blir tydligast.

– Skillnaden mellan ett bra och ett dåligt bioår är att det kommer åtminstone någon bra, bred svensk film. Speciellt utanför storstäderna. Finns det ingen bredd blir det bekymmer i hela branschen, säger Peter Fornstam, vd för biokedjan Svenska bio och ordförande för Sveriges biografägareförbund.

TT: De filmer som var tänkta att locka en bred publik i år har inte gjort det, varför?

– Det måste bero på att de inte har nått ut till publiken eller varit tillräckligt bra. Med facit i hand, "438 dagar", är det en film som kan nå en bred publik? Alla måste ju vara självkritiska i det här läget. Samtidigt ser vi ju att biogåendet som helhet fortfarande är stabilt, tack vare titlar som "Joker" och "Lejonkungen".

Miranda Sigander/TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons