Kraftigt fall för konsumtionen i julas
Konsumtionen under årets sista vecka låg enligt Swedbanks statistik 17 procent lägre än 2019 och under hela december låg konsumtionen 8 procent lägre.
"Den höga smittspridningen och de striktare restriktionerna slog mot julhandeln och mellandagsrean. Försäljningen i fysiska butiker gick ned betydligt från mitten av december, då hårdare restriktioner infördes i Sverige. Näthandeln fortsatte dock att vara relativt stark", skriver Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank, i en kommentar.
För hela 2020 blev konsumtionen i Sverige 5 procent lägre än ett år tidigare.
"Tjänstesektorn som drabbats hårt av både restriktioner och ändrade beteenden sjönk med 28 procent under pandemiåret, jämfört med 2019. Varuhandeln steg däremot med 2 procent under 2020, varav mat och dryck steg 8,1 procent", skriver Swedbank i ett pressmeddelande.
"De allra värst drabbade branscherna var flyg och resebyråer som tappade 79 procent under året, och taxiverksamheter som tappade 71 procent. Försäljningen av kläder och skor minskade med 23 procent och hotell och restauranger tappade 22 procent av sin omsättning under året", fortsätter Swedbank.