Kalmarbo gör musik till succéfilm
– Jag har gjort musiken tillsammans med Sebastian Öberg, som spelar cello i Fläskkvartetten, berättar Magnus Jarlbo, som fick uppdraget genom filmens klippare Åsa Mossberg.
– Jag har samarbetat med Åsa tidigare. Det är inte ovanligt att man kommer in i ett filmarbete via klipparen.
Svinalängorna handlar om en finlandssvensk familj, märkt av missbrukarproblem, som bor i ett miljonprogramsområde i Ystad med öknamnet Svinalängorna.
Hur har det varit att skriva musiken till denna tragiska och känsloladdade historia? – Det är ju en ganska mörk berättelse. Jag tror att filmen och boken skiljer sig en del. Manusförfattarna Lolita Ray och Pernilla August har jobbat mycket med manus, bland annat för att få in humor i berättelsen. Det arbetet avspeglas också i musiken. Det har varit en utmaning att balansera musiken, så att den inte tar ner stämningen för mycket.
Vad är det för slags musik i filmen?
– Klassisk filmmusik. Men varje film har sin musik. När jag skriver filmmusik tänker jag alltid att jag måste hitta nyckeln till just den filmen. Filmmusikens uppgift är ju att gestalta det som bilden och dialogen förmedlar. Det har varit extra påtagligt i den här filmen, eftersom huvudpersonen Leena måste bearbeta så svåra upplevelser.
Var det något mer som var speciellt med musiken i just den här filmen? – Här ska musiken även binda ihop olika tidsperioder. Det blev en enorm spännvidd mellan de lyckliga och svåra ögonblicken i Leenas liv. Att få musiken att hålla ihop trots att den ska gestalta så olika känslolägen var ett problem. Det är ju viktigt att musiken inte spretar.
Du har skrivit filmmusik över tjugo år och musiksatt flera prisbelönta filmer. Varför valde du att arbeta med filmmusik? – Därför att det är kul, så spännande att utforska vad som händer med bilden när man sätter musik till. Man kan göra nästan vad som helst med bilder med hjälp av musik.
Svinalängorna, som är Pernilla Augusts regidebut, har höjts till filmskyarna efter premiären på filmfestivalen i Venedig. Den har svensk premiär i december.
Vad arbetar du med nu? – Jag håller på med en tv-serien Cirkus Imago för barn, den som Morgan Alling både regisserar och spelar med i. Den gick i Barnkanalen i höstas och kring årsskiftet blir det en ny runda med nya avsnitt.
Magnus Jarlbo är uppvuxen i Kalmar. Hans karriär började i gruppen Ragnarrök, där han spelade trumpet och klaviatur. Han skrev också en del av gruppens låtar. Efter uppdraget att göra musik till Jan Hemmels tv-thriller Främmande makt 1988, blev han mer och mer intresserad av att skriva musik.
Han har bland annat komponerat musiken till långfilmerna Om Sara och Den man älskar. Han tonsatte också den danske regissören Pernille Fischer Cristensens uppmärksammade långfilm En Soap, som kammade hem både debutantpriset och en Silverbjörn vid filmfestivalen i Berlin 2006 och gav en Robertnominering i klassen bästa filmmusik samma år.
Magnus Jarlbo har även skrivit mycket teatermusik och i många år samarbetat med Varietéteatern Barbès.
Tina Jeppsson