Annons

Vinstlyft för Handelsbanken gav aktierusning

Handelsbankens aktie steg kraftigt efter ett oväntat stort vinstlyft på åtta procent i fjärde kvartalet.
Banken är störst i nyutlåningen på bolånemarknaden, men tappar ändå marknadsandelar – precis som ärkerivalen Swedbank.
Ekonomi • Publicerad 5 februari 2020
Handelsbanken tar största kakan i nyutlåningen på bolånemarknaden i fjärde kvartalet, men tappar ändå marknadsandelar, enligt vd Carina Åkerström.
Handelsbanken tar största kakan i nyutlåningen på bolånemarknaden i fjärde kvartalet, men tappar ändå marknadsandelar, enligt vd Carina Åkerström.Foto: Ali Lorestani / TT
Förutsättningarna för en avsättning till vinstandelssystemet Oktogonen ser bättre ut än på länge, enligt Carina Åkerström, vd på Handelsbanken.
Förutsättningarna för en avsättning till vinstandelssystemet Oktogonen ser bättre ut än på länge, enligt Carina Åkerström, vd på Handelsbanken.Foto: Ali Lorestani / TT

Handelsbanken, nummer tre av storbankerna att redovisa bokslut för 2019, klår förväntningarna med hjälp av oväntat låga kostnader. Bankens aktie lyfte med 6,1 procent på Stockholmsbörsen.

Det blir klirr i kassan för ägarna, som med styrelsens utdelningsförslag på 5:50 kronor per aktie får dela på 10,9 miljarder kronor.

Inget till Oktogonen

Annons

Men de anställdas vinstandelssystem Oktogonen får ingenting.

Det är dock inte uteslutet att det kommer en avsättning till Oktogonen snart igen, enligt vd Carina Åkerström.

– Förutsättningarna nu är betydligt större än de har varit på väldigt länge för att göra den reserveringen. Så jag är optimistisk, definitivt, säger hon i samband med presentationen av bokslutet.

I den hårda konkurrensen på den svenska bolånemarknaden knep Handelsbanken förstaplatsen vad gäller nyutlåning under fjärde kvartalet, med en marknadsandel på 19 procent. Men trots det når banken inte upp till sin marknadsandel av den totala svenska bolånestocken, som ligger på cirka 22 procent.

– Det är naturligtvis till stor del konkurrensen med nya aktörer, säger Åkerström när TT ber henne förklara varför banken inte klarar av att försvara sin marknadsandel.

Fast nedgången är inte alls lika brutal som för ärkerivalen Swedbank, vars marknadsandel i nyutlåningen i fjol föll till 12 procent. Det kan jämföras med Swedbanks och sparbankernas marknadsandel på nästan 24 procent.

Handelsbankens chef lyfter fram synligare erbjudanden och ökad digitalisering som ledord framöver och tillägger att hon inte ser priskrig som lösningen.

Inlåningsräntor kvar på minus

Handelsbanken höjde listpriset på bolån med 0,25 procentenheter i mellandagarna. Det motiverar bankchefen med högre kostnader för att finansiera bolånen efter Riksbankens räntehöjning.

– Men jag tror att tittar du på snittpriser och så vidare ligger vi väl i linje med hur marknaden ser ut. Och det är kontoren som sköter det helt och hållet själva, säger hon om bankens faktiska räntor på bolån.

Räntorna på insättningar i banken, som för större företagskunder kan ligga på minus, har dock inte justerats uppåt.

Annons

Rapporten imponerar på marknaden. Det handlar främst om hur Handelsbanken under Åkerströms drygt tio månader som vd har börjat få bukt på vad som tidigare setts som en problematisk trend med snabbt ökande kostnader under flera års tid.

Handelsbanken presenterade i oktober i fjol ett åtgärdsprogram för att dra ned kostnaderna med 1,5 miljarder per år till 2022. Huvudkomponenter är effektiviseringar och personalneddragningar – cirka 550 anställda och 250 konsulter ska bort. Där ligger också avveckling av verksamhet i Tyskland och Asien.

Minskade kreditförluster

Kostnaderna antas enligt Handelsbanken börja sjunka under 2020 till följd av åtgärderna.

En positiv faktor i fjärde kvartalet är minskade kreditförluster. De halveras drygt till 130 miljoner kronor, från 276 miljoner ett år tidigare.

– Jag tycker inte det är fel med en ambition att ha en kreditportfölj med låg risk, som också är stabil över tiden. Det finns inget som är så dyrt som kreditförluster i en bank, säger Åkerström.

Joakim Goksör/TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons