GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Intimt och förtätat i thrillerartad opera

Malmöbaserade Opera­fabriken spelar för tredje säsongen opera för publik i Skåne och Kalmar.
Gröna Salen i Kalmar Slott visade sig vara en utmärkt miljö för operan om Maria Stuarts öde under slutet av 1500-talets England.
Gröna Salen i Kalmar Slott visade sig vara en utmärkt miljö för operan om Maria Stuarts öde under slutet av 1500-talets England.
Foto: Anders Johansson
Maria Stuart i sin symboliska röda klänning var en kraftfull personlighet. Här spelad av sopranen Frida Thor Bergström. Foto: Anders Johansson
Maria Stuart i sin symboliska röda klänning var en kraftfull personlighet. Här spelad av sopranen Frida Thor Bergström. Foto: Anders Johansson
Foto: Anders Johansson

I helgen framfördes italienaren Donizettis 1800-talsopera ”Maria Stuart” i Kalmar och slottet är perfekta spel­platsen. Verket är en thriller om makt och konspirationer, kärlek, tro och livsavgörande val. Handlingen utspelas i slutet av 1500-talet. Drottning Elisabeth I av England utmanas av sin kusin Maria Stuart, drottning av Skottland. Vem är den rätta på Englands tron och vilken tro ska segra, den katolska eller den ­protestantiska. Sången är på italienska med berättar­inslag på svenska.

Sång och uttrycksfullt och känsloladdat utspel är av hög kvalitet hos samtliga, men det är drottningarna som dominerar, de två kraftfulla sopranerna Frida Thor Bergström som Maria och Leena Malkki som ­Elisabetta (Elisabeth). De?imponerar med en intensit­­et som visar deras kamp på liv och död. Maria är huvudperson; hennes inträde i handlingen får en att dra efter andan, vilken auktoritet och närvaro.

Scen är Gröna salens kortända där också musik­ensemblen sitter. Scenografi och dekor är spar­smakat ren med vita tyg­skärmar som bakgrund och?med skuggspel som förhöjer ­dramatiken. De vackra dräkterna har stor be­­tydelse, som den symboliskt röda klänning Maria bär vid sin avrättning, hon blir en martyr för sin katolska tro. Hon döms till döden och slutet med den bedjande Maria inför halshuggningen sker med Gröna salens höga krucifix i?bakgrunden och här ­samverkar rummet och berättelsen till en förtätad stämning. Publiken får också närkontakt med spelet, minspelet hos sångar­­na blir tydligt och de?ger allt, enkelt men suveränt.

Vid lördagskvällens föreställning var Gröna salen halvbesatt. Många evenemang pågick samtidigt i?stan, men det fanns möjlig­­het även söndag kväll att få uppleva operan, som bjöd på starka insatser av sångarna, och en understödjande orkester med ­violiner, cello, klarinett och piano, liten, men med stor betydelse för föreställning­­en som helhet.

Maria Stuart
Av: Gaetano Donizetti.
Plats: Gröna salen, Kalmar slott.
Medverkande: Frida Thor Bergström, sopran, Leena Malkki, sopran, Henrik Lagercrantz, tenor, David Hornwall, basbariton, Jacob Lech, basbariton, Susanne Larsson, sopran.
Regi: Henrik Andersson.
Musiker: Tove Karlsson och?Anders Frostin, violin, Mariana Ottoson, cello, Jonas Losciale, klarinett.
Kapellmästare: Johan Reis.

Läs mer