Annons

Här är några av de varumärken som görs om

Ris, glass, tandkräm och ishockeylag. Här är några av de varumärken som ser över och förändrar sin paketering och marknadsföring efter den senaste tidens kritik över rasism och stereotyper.
Varumärken • Publicerad 3 oktober 2020
Det amerikanska företaget Quaker Oats medger att varumärket Aunt Jemima har sina rötter i en rasistisk stereotyp.
Det amerikanska företaget Quaker Oats medger att varumärket Aunt Jemima har sina rötter i en rasistisk stereotyp.Foto: Ashley Landis/AP/TT
Sirapsflaskan från varumärket Mrs. Butterworth's är snart historia, enligt Conagra Brands.
Sirapsflaskan från varumärket Mrs. Butterworth's är snart historia, enligt Conagra Brands.Foto: Ben Margot/AP/TT
Hockeylaget Frölunda har beslutat sig för att skrota "indianen" i sitt namn och logotyp.
Hockeylaget Frölunda har beslutat sig för att skrota "indianen" i sitt namn och logotyp.Foto: Janerik Henriksson/TT
Det amerikanska fotbollslaget Washington Redskins har kritiserats för sitt namn och logotyp i årtionden. Först i somras kom beskedet att laget blir Washington Football Team medan det funderar över sitt nya varumärke.
Det amerikanska fotbollslaget Washington Redskins har kritiserats för sitt namn och logotyp i årtionden. Först i somras kom beskedet att laget blir Washington Football Team medan det funderar över sitt nya varumärke.Foto: Susan Walsh/AP/TT

Uncle Ben's

Riset Uncle Ben's döps om till Ben's original och logotypen med en äldre svart man i fluga slopas. Kritiken har främst fokuserat på att termen "uncle" är nedsättande och märkets bildspråk påminner om slaveri. De nya förpackningarna ska nå hyllorna nästa år, enligt det amerikanska företaget Mars som säger att man förstår att namnet och logotypen förknippas med något nedsättande.

Annons

Aunt Jemima

Pannkaksmix och sirap med namnet Aunt Jemima kommer att få nytt namn och logotyp, enligt det amerikanska företaget Quaker Oats som medger att varumärket har rötter i en rasistisk stereotyp. Produkterna har prytts av en bild av en svart kvinna, ursprungligen hämtad från en karaktär i 1800-talets "minstrel shows" där vita artister med färgade ansikten gestaltade svarta.

Mrs Butterworth's

Varumärket Mrs Butterworth's, som bland annat gör sirap, ska göras om. Flaskan är formad som en kvinna som enligt det amerikanska företaget Conagra Brands ska påminna om en "älskad mormor". Men sedan 1961 har den kritiserats för att ha sina rötter i slaveriets stereotyper av en svart kvinna – och företaget medger nu att de förstår att deras förpackning kan tolkas på ett rasistiskt sätt.

Cream of Wheat

Den amerikanska grötblandningen Cream of Wheat har kritiserats för att sedan 1890 ha använt en bild på en svart kock vid namn Rastus, som allmänt ses nedsättande mot svarta män. Företaget B&G säger att det ska vidta åtgärder för att säkerställa att varumärket inte "bidrar till systematisk rasism".

Darlie

Colgate-Palmolive ska "granska och utveckla" det asiatiska tandkrämsmärket Darlie. Fram till 1989 hette det Darkie och logotypen föreställde en karaktär från en "minstrel show", alltså en vit man med ansiktet sminkat svart. Företaget bad om ursäkt och ändrade namn och logotyp, men på kinesiska heter den fortfarande "svart mans tandkräm".

Beso de Negra och Red Skins

Den schweiziska livsmedelsjätten Nestlé har hittat flera problem bland sina tusentals produkter. Det colombianska varumärket Beso de Negra (kyss från svart kvinna) ska göras om.Och i Australien får godissorterna Red Skins och Chicos andra namn.

Annons

Eskimo Pie

Glasstillverkaren Dreyer's Grand Ice Cream har efter nästan hundra år beslutat att ändra namnet på den populära glasspinnen Eskimo Pie. Det amerikanska företaget erkänner att användningen av "eskimå" är nedsättande och lovar att ändra varumärket och marknadsföringen.

Dixie Beer

Dixie Brewery i New Orleans i USA byter namn. "Dixie" är en benämning för sydstaterna i amerikanska inbördeskriget, men syftar också på delstater som tillhörde konfederationen, som förespråkade slaveri. Även countrytrion Dixie Chicks har strukit "dixie" ur sitt bandnamn.

Washington Redskins

Diskussionen har pågått i decennier – men det var först i juli som det amerikanska fotbollslaget Washington Redskins meddelade att det skulle byta namn och logotyp. De flesta har uppfattat NFL-lagets varumärke som nedsättande och något som förstärker stereotyper kring den amerikanska ursprungsbefolkningen. Så länge gäller det provisoriska namnet Washington Football Team.

Edmonton Eskimos

Det kanadensiska proffslaget i amerikansk fotboll Edmonton Eskimos är numera historia. "Vi kommer att heta Edmonton Football Team eller EE Football Team medan vi går igenom en process där vi bestämmer oss för ett nytt namn, meddelade klubben i juli. Bakgrunden är att namnet länge har betraktats som nedvärderande gentemot ursprungsbefolkningen inuiter.

Frölunda Indians

Det svenska ishockeylaget Frölunda meddelade nyligen att "indianen" skrotas som varumärke och logotyp – dock först efter den här säsongen. Klubben har haft sitt namn och sin logotyp i 25 års tid men diskussionerna tog ny fart sedan Washington Redskins fattat sitt beslut i USA. Kritiken gäller ett namn och symbol som anses nedvärderande mot den amerikanska ursprungsbefolkningen.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons