Guide till F 17:s julgransflygning 2022
Första frågan är alltid NÄR kommer flygplanen?
I år har Blekinge flygflottilj F17 meddelat att årets julgransflygning ska genomföras tisdagen 6 december och flygningen väntas passera Kalmar (Kvarnholmen) klockan 15.15.
Tiden är en cirkatid och kan komma att ändras eller utebli med kort varsel, meddelar Blekinge flygflottilj F17 på sin Instagram.
Om planen följs kommer flygplanen från Växjö, flyger över Kalmar, och vänder över Öland innan de flyger söderut mot Karlskrona.
För den rutinerade julgransflygsspanaren är det ett faktum att en julgransflygning kan ställas in med kort varsel på grund av dåligt väder. Ibland kan den bli av ett annat datum. Hur är det i år?
– Nej, vi har inte någon reservdag. Vi vill såklart ha bra väder så att vi kan genomföra flygningen och att den även syns. Flygsäkerhet är A och O. Även om det är planerat en rutt så kan väderförhållanden ändras i ett sent skede. Kan vi inte genomföra en flygning på ett säkert sätt genomförs den inte, säger Helene Nyberg.
Väderprognos för 6 december
Enligt SMHI ska det bli temperaturer kring 0 grader, vara uppehåll, svaga vindar och molnigt i Kalmar vid tiden för flygningen.
VAR går det att se Julgranen?
Julgransflygningen går att se i Blekinge och andra län i södra Sverige, men orterna kan variera. Stridsflygplanen utgår från F17 i Kallinge.
HUR många plan formar julgranen?
Det är olika. 1 december är beskedet att åtta JAS 39 Gripen ska flyga ihop.
”Alla som deltar är väl utbildade, vissa har flugit julgransflygning flera gånger och för några är det första gången. Ett ypperligt tillfälle att öva formationsflygning. Det är också ett sätt för flygvapnet att visa närvaro och samtidigt önska God Jul”Helene Nyberg, kommunikationschef på Blekinge flygflottilj
Bonusupplysningar om julgransflygningarna:
Svåraste positionen att hålla för piloterna: Det anges vara positionerna rakt bakom ett annat plan.
Julgransflygning versus vanlig flygning: ”Man sitter med huvudet lite vinklat för att hålla koll på de andra planen och på så sätt hålla formationen” berättade Michael Lundquist i en intervju med BLT 2018, som också delade med sig av att det känns i nacken och axlarna att flyga i formation i en och en halv timme. Och så krävs det lite pannben.
Vilka får vara med: En del piloter har flugit julgransflygning flera gånger och för några är det första gången. Gemensamt är att de är vana utbildade stridspiloter.
Skäl till att flyga julgran 1: Det ger enligt flygflottiljen en ypperlig övning i att flyga formation under en längre tid för stridsflygdivisionerna.
Fem snabba fakta om flygningen:
• Fokus på avståndet: I sida är det cirka 10 meter mellan planen
• Marschtakt: Hastigheten är 500 kilometer i timmen
• I luften: Över orter flyger planen på cirka 300-400 meters höjd
• Leder vägen: Den som har tätpositionen ansvarar för att Julgranen navigerar rätt
• Bra väder: Då ska det vara 5 kilometer fri sikt. Och 600 meter mellan molnen och marken
Källa: Blekinge flygflottilj, F17
Skäl till att flyga julgran 2: Det är också ett sätt för flygvapnet att visa sin närvaro och samtidigt önska God jul.
Skäl till att flyga julgran 3: F17 i Kallinge tog över traditionen från F10 i Ängelholm, när den skånska flottiljen las ner 2002.
TV: Så såg det ut i Kalmar 2020 när planen passerade:
Så flyger julgranen – ort för ort
Ystad 14:19
Trelleborg 14:24
Skanör 14:26
Malmö 14:30
Lund 14:32
Landskrona 14:37
Helsingborg 14:39
Ängelholm flygplats, F 10 14:44
Halmstad 14:49
Alvesta 15:02
Växjö 15:04
Kalmar 15:15
Karlskrona 15:25
Karlshamn 15:31
Ronneby 15:39