Annons

Fysisk majblomma tillbaka – i digital butik

Efter förra årets inställda försäljning och ekonomiska ras gör nu Majblomman comeback i dubbel tappning.
Fysiska majblommor av 2020-års modell ska levereras rakt ner i brevlådan via "blomsterbutiker" online, samtidigt som en nationell insamling görs där man kan få årets tigerrandiga blomma – i digital version.
Samhälle • Publicerad 28 januari 2021
I år gör de fysiska majblommorna comeback efter ett års uppehåll, men de säljs på ett smittsäkert sätt. Arkivbild.
I år gör de fysiska majblommorna comeback efter ett års uppehåll, men de säljs på ett smittsäkert sätt. Arkivbild.Foto: Janerik Henriksson/TT
Tove Lindahl Greve, generalsekreterare för Majblomman, säger att de i år behöver ta ikapp förra årets ekonomiska tapp.
Tove Lindahl Greve, generalsekreterare för Majblomman, säger att de i år behöver ta ikapp förra årets ekonomiska tapp.Foto: Majblomman/pressbild
2021 års digitala majblomma är tigerrandig.
2021 års digitala majblomma är tigerrandig.Foto: Majblomman/Pressbild

Hundratusentals pappersblommor i rosa och orange har legat undanstoppade i lådor i ett års tid. När coronapandemin tog ett grepp om Sverige förra våren tvingades Majblomman ställa in all fysisk försäljning, och 2020-års majblommor fick läggas på hög.

I stället startades en digital insamling, men den ekonomiska förlusten var snart ett faktum. Majblommans intäkter för förra året ser ut att landa på omkring hälften av vad som kommer in ett vanligt år – samtidigt som fler och fler barnfamiljer söker ekonomiskt stöd på grund av pandemins effekter.

Annons

I år vill generalsekreterare Tove Lindahl Greve ha revansch.

Fysiska blommor tillbaka

– Vi behöver komma ikapp och ta igen allt det som inte gick att genomföra under 2020. Barn som lever i ekonomiskt utsatthet är de första som drabbas när ekonomin tar en törn och vi behöver samla in pengar så att vi kan dela ut stöd, säger hon.

Årets insamling står därför på två ben. Dels ska en digital insamling göras, precis som förra året. Då kan vem som helst skänka pengar och i utbyte få en digital majblomma: årets tigerrandiga version.

Men dessutom ska förra årets orangerosa fysiska blommor få nya hem. Alla barn som vill ska i år kunna starta digitala "blomsterbutiker". Barnen sköter sina butiker via Majblommans app eller hemsida, och kan bjuda in vänner och familj för att köpa blommor på ett coronasäkert sätt. Blommorna levereras sedan direkt till köparens brevlåda.

– Nu kan barnen sälja majblommor genom ett system som gör att de inte behöver träffa någon fysiskt. Vi gör det tillsammans, men vi gör det samtidigt var för sig, säger Tove Lindahl Greve.

Stora förhoppningar

TT: Riskerar inte det systemet att missgynna barn som inte har en stor släkt eller familj att bjuda in till sin webbshop?

– I appen eller på hemsidan så kommer man att kunna skriva ut en QR-kod som går till ens egen shop. Den kan man sedan lägga i folks brevlådor eller kanske sätta upp på anslagstavlor, och när folk skannar koden så hamnar de i barnens blombutik.

Tove Lindahl Greve beskriver det gångna året som frustrerande. Majblomman har inte kunnat genomföra den forskning och de aktiviteter som vanligtvis görs på grund av det ekonomiska tappet. Hon hoppas att årets dubbelinsamling blir lösningen.

– Vi hoppas att man kanske både vill bidra till den digitala insamlingen och få den digitala blomman, och köpa en blomma fysiskt av ett barn, säger hon.

Fakta: Majblomman

Barnrättsorganisationen Majblomman har varit aktiv i Sverige sedan Beda Hallberg grundade den 1907.

Arbetet grundas i barnkonventionens stadgar om alla barns rätt till skälig levnadsstandard, utbildning och fritid.

Alla barn som lever i familjer där det är brist på pengar kan ansöka om stöd upp till 18 års ålder.

Några exempel på stödinsatser är hjälp till ett par nya fotbollsskor, ett barnkalas, eller avgift till fritidsaktiviteten.

Majblomman ägnar sig även åt påverkansarbete för barns rättigheter.

Årets tigerrandiga majblomma har designats av Hana Bozickovic, Mohammed Tepeku och Axel Viken.

Källa: Majblomman

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons