Annons

Företag får sin telefonförsäljning stoppad

Patent- och marknadsdomstolen stoppar hälsokostföretaget Immitecs metoder för att sälja produkter över telefon, enligt ett pressmeddelande från Konsumentverket.
Konsument • Publicerad 8 juli 2023
Ett hälsokostföretag stoppas från sina försäljningsmetoder. Arkivbild.
Ett hälsokostföretag stoppas från sina försäljningsmetoder. Arkivbild.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Företaget, som också använder namnet "Caredirect", bedöms ha vilselett konsumenter genom att bland annat påstå att de vunnit en tävling. Att samtalen egentligen haft som syfte att sälja abonnemang har enligt domstolen inte framgått tydligt. I vissa fall har konsumenter trott att de beställt gratispaket, som de senare fakturerats för.

Företaget stämdes av Konsumentombudsmannen (KO) i våras, som bland annat krävde ett förbud mot vilseledande påståenden. Nu står det klart Patent- och marknadsdomstolen går på KO:s linje, och stoppar tills vidare ett antal av företagets försäljningsmetoder i väntan på att målet avgörs. Överträdelser är förenat med vite på två miljoner kronor för både företaget samt dess norska moderbolag.

"KO menar att företaget ägnar sig åt en klassisk abonnemangsfälla och att upplägget bryter mot lagen. Det är bra att domstolen resonerar som vi", säger Gunnar Wikström, processråd vid KO, i pressmeddelandet.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons