Annons

Fem saker att hålla utkik efter på nya sajten

Här lyfter Gota Medias Carl-Oskar Westman och Nizar Talovic fram några nyheter som är värda att hålla koll på med nya sajten.
Kalmar • Publicerad 6 maj 2020 • Uppdaterad 7 maj 2020

Layouten:

Hela sajten har fått helt ny layout och två nya typsnitt.

– Jag skulle säga att designen är väldigt enkel på ett positivt sätt. Det är väldigt stilistiskt och vi har jobbat med små designelement som lyfter det, säger Nizar Talovic.

Annons

Han berättar att mycket krut lagts på artikelvyerna.

– Vi har centrerat layouten i artiklarna och fokuserat mycket på läsupplevelsen. Det är mycket luftigare och fokus på toppbilderna. Sedan har vi interaktiva bildspel som man inte behöver öppna för att bläddra i.

Nya puffar:

Artiklar som är särskilt läsvärda har nu fått egna platser i högerkolumnen på sajten.

– Det är innehåll som vi är stolta över och som är någonting annat än det vanliga day to day- materialet, säger Nizar Talovic.

Även krönikörer lyfts nu fram med en egen puff-karusell.

– Det är ett sätt för oss att profilera de vassa pennorna vi har. Det kan vara krönikörer, och det kan bli ledare. Rent visuellt handlar det om att vi har tagit bilder på alla medarbetare som hamnar i puffen.

Inloggningen:

Inloggningen sker numera ”on-sajt”, det vill säga: om du en gång loggat in så är du det så länge det bara går.

– Om du raderar kakor eller byter webbläsare så loggas du ut men har du en gång loggat in så ska du förbli inloggad. Det här görs på ett sätt som våra tidigare sajter inte kunde prestera, säger Carl-Oskar Westman.

Nyhetspaket:

Artiklar som berör samma ämne kan nu bakas ihop till ett nyhetspaket med en lite större puff överst följt av det relaterade innehållet under.

Self-service:

Nya sajten ska göra det enklare att hitta adressändring, hålla kolla på sina erbjudanden och att anmäla utebliven tidning på startsidan.

Annons

– Det är ett sätt att lyft in läsarkommunikationen, säger Nizar Talovic.

LÄS MER: Mer om Barometerns nya sajt:

Jonatan NilssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons