Effektiv remisshantering kan korta vårdköerna
Det finns redan i dag elektroniska remisser, men Socialstyrelsen vill skynda på utvecklingen och göra hanteringen mer effektiv. Samtidigt behöver vårdinrättningarna och de olika verksamheterna komma överens om innehållet i remisserna menar Marianne Hanning.
– Man måste på bästa sätt se till att förse remissen med ett innehåll som tillgodoser behovet mottagaren har, så att det kan göras rätt prioriteringar, säger hon.
Följa processen
Socialstyrelsen föreslår att remisser ska ha ett ID-nummer, för att kunna följa patientens vårdprocess, men också kunna se vad som eventuellt hindrar en effektiv vårdprocess.
Vårdkedjan är komplicerad och det kommer alltid att finnas köer, men en mer effektiv remisshantering kan enligt Socialstyrelsen hjälpa till att korta väntetiderna.
För att göra vården mer likvärdig krävs det också att man utvecklar gemensamma behandlingsriktlinjer.
Även personalbrist
– Olika medicinsk praxis och vilken kösituation man har från början gör att det skiljer sig åt i olika regioner och verksamhetsområden.
– Vi vill att det ska bli en mer jämlik bedömning av remisser och en tydligare prioritering av vilka som ska gå vidare till specialistsjukvården, fortsätter Marianne Hanning.
Socialstyrelsen nämner också personalbrist som ett stort problem när det kommer till vårdköerna. Väntetiderna som ökat de senaste åren måste belysas från flera olika håll framhåller de i sin rapport.
– Jag tror ändå att riktigt bra och detaljerade remisser som hamnar på rätt ställe har betydelse, säger Marianne Hanning.