Därför satsar MTG på e-sport
Totalt beräknas e-sporten omsätta 10 miljarder kronor i år, vilket motsvarar en ökning med drygt 30 procent från i fjol. Detta enligt en prognos från analysföretaget Newzoo, som specialiserar sig på att analysera spelbranschen.
Publiken väntas uppgå till strax över 443 miljoner tittare under 2019, en ökning med 12 procent jämfört med förra året.
Enligt Newzoo tros e-sport och spelbranschen sammanlagt omsätta mer än traditionell sport om tre år, och investmentbanken Goldman Sachs tror att e-sporten växer sig större än amerikanska fotbollsligan NFL före 2022.
I våras gick MTG och den nordiska tv-verksamheten Nent Group skilda vägar. Kvar i MTG efter avknoppningen blev gaming, digital video och – inte minst – e-sport. I dagsläget står MTG för 20 procent av den globala e-sportmarknaden.
– Jag blev helsåld på e-sport när jag besökte en turnering Katowice 2015, och såg nedräkningen på skärmen och hörde jublet från den enorma publiken, säger Jørgen Madsen Lindemann, vd för e-sportkoncernen MTG.
MTG äger 80 procent av ESL, ett av världens största e-sportbolag. MTG äger dessutom 100 procent av svenska Dreamhack.
Vill förändra bilden
Många tänker på e-sporten som en smal nischad marknad med främst yngre bland spelare och fans. Dessutom anser många att det inte bör ses som en sport. Jørgen Madsen Lindemann vill slå hål på sådana föreställningar.
– Vi vet att 88 procent av publiken är mellan 16 och 44 år, och över hälften är mellan 16 och 34. Det är med andra ord en väldigt attraktiv målgrupp. E-sporten innehåller alla ingredienser som traditionell sport, med stora arenor, sponsorskap, medierättigheter och professionella spelare.
Den största utmaningen i nuläget är att få sponsorer att förstå hur stor tittarbasen faktiskt är, och e-sportens främsta konkurrent är fortfarande den traditionella sporten där de största sponsorerna fortfarande finns. Men det börjar förändras, enligt MTG-chefen.
– De stora företagen har börjat förstå vilka möjligheter det finns med att satsa på e-sporten. Vi börjar få erbjudanden från bolag som går från att sponsra traditionell sport till e-sport.
Enligt Madsen Lindemann handlar översynen till stor del om att utvärdera nya investerarrelationer som kan stärka bolagets ställning.
– Det handlar om att vi vill skapa större värden för våra aktieägare och bli mer konkurrenskraftiga. Det kan handla om att hitta nya samarbetspartners och få tillgång till nya geografiska marknader, säger han.
Det finns flera skäl till att MTG överväger den amerikanska kapitalmarknaden, menar Jørgen Madsen Lindemann. Inte nog med att USA hör till de största e-sportmarknaderna i världen – i MTG:s investerarportfölj är 18 procent amerikanska investerare.
Spår ljus framtid
I takt med att antalet tittare ökar har prispotterna och lönerna för dem som utövar sporten stigit. I turneringen ESL Pro Tour som går av stapeln nästa år är till exempel den samlade prispotten över 5 miljoner dollar.
Dessutom växer publiken. Under året ökade ESL sin publik med 90 procent.
Jørgen Madsen Lindemann ser positivt på framtiden för e-sport, och planen är att satsa på ännu fler tävlingar och större publik.
– Under en av våra turneringar i Köln var det fullsatt med 15 000 i publiken, det drar alltså mer än en hockeymatch i Globen. Medan publiken på traditionella sportevenemang minskar tror jag intresset för e-sport tvärtom kommer öka i framtiden, säger han.