Annons

Bilfabrikernas tvärstopp sänder chockvågor

I början av förra veckan fanns det ännu företag som ville köpa mer än förut, så fort som möjligt.
Sedan tvärstannade bilindustrin. Nu läggs det som produceras på lager.
Industri • Publicerad 28 mars 2020
Annelie Fridh och produktionsledaren Robert Häll på Nordiq i Habo lägger nygjorda konsoler till tunga fordon på fabrikens eget lager. Att fordonsfabrikerna så snabbt stängde helt blev en överraskning. "Man förstår inte riktigt förrän krisen kommer till den egna bakgården", säger Robert Häll.
Annelie Fridh och produktionsledaren Robert Häll på Nordiq i Habo lägger nygjorda konsoler till tunga fordon på fabrikens eget lager. Att fordonsfabrikerna så snabbt stängde helt blev en överraskning. "Man förstår inte riktigt förrän krisen kommer till den egna bakgården", säger Robert Häll.Foto: Adam Ihse/TT
När Volvo stängde fabrikerna i Frankrike i början av förra veckan, förstod Thomas Wåhlin att hans eget jobb hos underleverantören Nordiq i Habo kunde påverkas. "Man blir orolig för att vi ska stänga helt", säger Wåhlin.
När Volvo stängde fabrikerna i Frankrike i början av förra veckan, förstod Thomas Wåhlin att hans eget jobb hos underleverantören Nordiq i Habo kunde påverkas. "Man blir orolig för att vi ska stänga helt", säger Wåhlin.Foto: Adam Ihse/TT
Stefan Ottosson är vd för Nordiq Group, med kontor på fabriken i Habo norr om Jönköping. Han vädjar om att fordonstillverkarna ska starta sin produktion igen, om än på sparlåga, för att rädda underleverantörerna.
Stefan Ottosson är vd för Nordiq Group, med kontor på fabriken i Habo norr om Jönköping. Han vädjar om att fordonstillverkarna ska starta sin produktion igen, om än på sparlåga, för att rädda underleverantörerna.Foto: Adam Ihse/TT

Förra tisdagen beslöt AB Volvo att stänga sin lastbilsfabrik i Göteborg. Det blev början på en inbromsning utan motstycke i svensk fordonsindustri.

– När Volvo sedan stängde precis allt några dagar senare drogs rullgardinen ner helt. Läget ändrades väldigt fort, säger Stefan Ottosson, vd på Nordiq Group.

Annons

Fabriken i Habo, norr om Jönköping, är underleverantör till fordonsindustrin. Här görs små och stora plåtkomponenter till lastbilar och bussar.

Tvådagarsvecka

Men nu står Volvos och Scanias fabriker stilla. Nästan ingen frågar efter delarna från Habo, som normalt ger cirka 80 anställda arbete.

Annelie Fridh har jobbat på fabriken i 32 år. Nu är hon permitterad på deltid och går på tredagarsvecka, som ska minskas till tvådagarsvecka.

Stämningen på fabriken framstår ändå som god.

– Alla verkar lugna och hoppas att detta ska gå över snart, så att vi kommer igång, säger Annelie Fridh, medan hon lägger i ordning konsoler som ska placeras i en hylla på lagret.

Svårt starta om

Ovissheten är värst, tycker man i Habo. Och att lastbilsfabrikerna stängde helt och hållet. Det kom som en överraskning, eller en chock.

– I finanskrisen 2008 drog man ner, men stängde inte helt. Vi hade ändå lite leveranser, minns Annelie Fridh.

– Att de skulle stänga totalt hade vi inte räknat med. Och absolut inte under en lång period. Man har stängt hela det industriella systemet, beskriver vd Stefan Ottosson.

Han tror att det blir svårt och tar tid att starta om, så att materialflöden och allt annat fungerar igen.

Fabriken i Habo har i sin tur ett tiotal större underleverantörer, och många mindre. Det finns en oro för att några kanske inte klarar sig igenom stiltjen.

Annons

– Under finanskrisen gick vi från 100 till ungefär 50 i produktion under ett och ett halvt år. Då fanns det möjlighet att anpassa sig. Nu har alla intäkter försvunnit, ner till noll, säger Stefan Ottosson.

Vädjar om att öppna

Hans bedömning är att Nordiq Group kan klara sig ett tag. Men inte länge.

– Blir det tre månaders stopp får vi det tufft. Men många av våra kollegor har det värre, eller mycket värre.

– Man önskar att Volvo och Scania ska öppna igen så snart det bara går, om än på en begränsad nivå, säger Stefan Ottosson.

Nordiq i Habo har anor sedan 1946. I gruppen finns också en fabrik i Motala, som främst levererar till andra kunder än fordonsindustrin, och en fabrik i Slovakien.

Fabriken i Habo gör i första hand plåtkomponenter till tunga fordon. Det innebär att man har en stor mängd produkter, men inte lika långa serier som leverantörer till Volvo Cars eller andra personbilar.

Micke Larsson/TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons