GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Berlusconi backar från Putinvänligt uttalande

Italien • Publicerad 23 september 2022
Silvio Berlusconi backar från ett uttalande om den ryske presidenten Vladimir Putin efter att ha fått kritik. Arkivbild.Foto: Francisco Seco/AP/TT

Italiens Silvio Berlusconi backar från ett uttalande där han ursäktat Rysslands president Vladimir Putin med att denne pressats att invadera Ukraina.

Berlusconi – som är personlig vän med Putin – sade till tv-bolaget Rai i torsdags att Putin trillat in i en "svår och dramatisk situation" och att storinvasionen i februari inleddes efter att bland annat "proryska separatister" bett Moskva om hjälp.

– Putin pressades av den ryska befolkningen, av sitt parti, av sina ministrar, att uppfinna den här specialoperationen, sade Berlusconi.

Efter att kraftigt ha kritiserats för uttalandet kom Berlusconi med ett förtydligande på fredagen. Enligt den tidigare italienske premiärministern är allt ett missförstånd, han upprepade bara vad andra sagt.

"Aggressionen mot Ukraina är orättfärdig och oacceptabel", säger han i en kommentar och betonar att han står bakom EU och Nato.

Italien går till val på söndag. Berlusconis parti Forza Italia väntas då få stöd till en regering tillsammans med ytterhögerpartierna Italiens bröder och Lega.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.