Annons

Anders Enström: Anders Enström: ”Läget är allvarligt – kan vi hjälpas åt med motvikten?”

Det är mycket som är tungt och allvarligt just nu. Borde tidningen just därför bli lättare och gladare?
Anders EnströmSkicka e-post
Publicerad 14 november 2020 • Uppdaterad 20 november 2020
Anders Enström
Detta är en personligt skriven text i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Tidningens grundare, Jon Engström, valde namnet Barometern eftersom han ville att den skulle känna av och återspegla stämningen i samhället.

I onsdags var mätinstrumentet tydligt, rubriken på förstasidan löd: ”Nu är det allvar”. Och runt hela sidan låg en tjock, svart ram. För att förstärka rubrikens budskap. Samma grepp togs på Oskarshamns-Tidningens förstasida.

Annons

”Förvånande”, tyckte Anders i Pataholm i ett mejl. Han menade att den svarta ramen kändes som en sorgkant, och att vi istället för att ”ta i så hårt” borde lansera mer ”positiva tongångar”.

Jag svarade att vårt uppdrag är att förmedla nyheter, även om de är tunga och dystra. Och att vi ibland behöver ta i för att markera att nyheten är extra viktig. Som nyheten om de stränga restriktionerna faktiskt var när den kom i tisdags.

Men jag förstår vad Anders i Pataholm menar, och han har en poäng.

Han vet, du vet och jag vet att det är allvar nu. Det är tungt, mörkt och osäkert. Vi kan bli smittade, anhöriga kan dö, sjukvården är ansträngd, företagen är pressade, skolor inför fjärrundervisning och festen med vännerna och kramen från mormor känns allt mer avlägsen. Och allt detta samtidigt som vi går mot en mörkare och kallare årstid.

Vem behöver då en förstasida med svart ram och snack om allvar?

”Så det handlar inte om att sluta med allvaret, utan snarare om hur allvaret ska balanseras. Så att vi inte alla vissnar denna långa höst och vinter.”

Så låt oss prata om det. Motvikten i tidningen. Hur får vi till den? Vad ska den bestå av?

Men först, så att det inte blir något missförstånd: Vi kommer självklart att fortsätta rapportera ingående om utvecklingen kring corona; smittspridningen, restriktionerna, konsekvenserna och debatten. Det vet vi också att ni läsare förväntar er. Statistiken för våra digitala kanaler är tydlig på den punkten. Den senaste veckan har sidvisningarna och lästiden skjutit i väg och ligger nu på samma nivåer som i mars och april. Och det som driver är just artiklar med anknytning till corona. Alla vill veta. Alla behöver ha koll.

Så det handlar inte om att sluta med allvaret, utan snarare om hur allvaret ska balanseras. Så att vi inte alla vissnar denna långa höst och vinter.

Vi förstår att det behövs nyheter och berättelser som inger hopp, som sprider glädje, som kan skapa en känsla av normalitet eller fungera som en stunds meningsfull distraktion. I våra statistikverktyg ser vi också att den här typen av innehåll är efterfrågat. Reportage om människor som ser framåt, som tagit oväntade kliv i livet, som har ovanliga hobbys, som varit med om spännande upplevelser. Också där har lästrycket ökat den senaste tiden.

Vi pratar mycket om det här på redaktionen just nu. Diskussionen om balansen har alltid funnits här, även innan pandemin, men idéarbetet har nog aldrig varit mer utmanande. Coronabubblan är stor och svårgenomtränglig. Läget kräver helt enkelt en extraordinär ansträngning. Var finns ljuset?

”Har du hört eller sett något som gjorde dig lite gladare – ge oss möjlighet att sprida den känslan vidare.”
Annons

Det är därför jag skriver den här texten. För att fråga om du vill hjälpa till med motvikten. Eftersom ni är över 100 000 personer som läser Barometern-OT en vanlig dag så tänker vi att det bör finnas en del tips och tankar där ute.

Har du hört eller sett något som gjorde dig lite gladare – ge oss möjlighet att sprida den känslan vidare. Har du tips om människor, berättelser, händelser som kan bli en positiv motkraft i tidningen – hör av dig.

Så här kan du göra:

Mejla: tips@barometern.se / redaktionen@ot.se

Ring: 0480-592 44 (Barometern) / 0491-575 20 (OT)

Kommentera direkt via Ifrågasätt under den här krönikan

Eller kontakta oss via facebook.com/barometern eller facebook.com/oskarshamnstidningen

Annons
Annons
Annons
Annons