Annons

Tunnel planeras vid Örsjö

Banverket har övergett tanken på en korsning med bommar över järnvägen vid södra Örsjö. Det blir förmodligen en tunnel i stället
Nybro • Publicerad 13 maj 2003

Banverket är mitt uppe i arbetet med att förbättra trafiksäkerheten på kust till kustbanan, bland annat genom att stänga så många obevakade övergångar som möjligt.

Redan för några år sedan var sträckan strax utanför Örsjö aktuell. Tanken var då att stänga flera mindre övergångar för att leda trafiken till en ny korsning med bommar.

Annons

Nu har Banverket tänkt om.

- Banverket vill förstärka trafiksäkerheten ytterligare och det kan man då göra genom att bygga en tunnel under järnvägen, säger Folke Björn, skogmästare på Skogsvårdsstyrelsen i östra Götaland, som agerat konsult åt Banverket.

Nya ersättningsvägar

Förslaget är nu att en tunnel byggs under järnvägen mellan södra Örsjö och Kolfly i stället för en plankorsning med bommar. 400 meter längre norrut, vid södra Örsjögatan, byggs en gång- och cykeltunnel under järnvägen. Samtidigt stängs flera obevakade övergångar. Via nya ersättningsvägar ska trafiken öster om järnvägen ledas till den nya tunneln.

Kulturlämningar skyddas

Vägstandarden ska anpassas till Vägverkets normer för enskilda vägar och Skogsstyrelsens normer för skogsbilvägar, säger Folke Björn.

- Det finns inga konstigheter eller konflikter kring den här lösningen. Markägare och andra intressenter i bygden är överens om hur det här ska se ut. Det som saknas nu är ett beslut från lantmäteriet, sedan kan länsstyrelsen lämna ifrån sig ärendet, säger Folke Björn.

De kulturlämningar som finns i form av odlingsrösen och stenmurar kommer att skyddas. Däremot behöver det göras genombrott i stenmurar för vägdragningen i södra Örsjö intill järnvägen.

Jan Stenqvist
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons