Tunnel planeras vid Örsjö
Banverket är mitt uppe i arbetet med att förbättra trafiksäkerheten på kust till kustbanan, bland annat genom att stänga så många obevakade övergångar som möjligt.
Redan för några år sedan var sträckan strax utanför Örsjö aktuell. Tanken var då att stänga flera mindre övergångar för att leda trafiken till en ny korsning med bommar.
Nu har Banverket tänkt om.
- Banverket vill förstärka trafiksäkerheten ytterligare och det kan man då göra genom att bygga en tunnel under järnvägen, säger Folke Björn, skogmästare på Skogsvårdsstyrelsen i östra Götaland, som agerat konsult åt Banverket.
Nya ersättningsvägar
Förslaget är nu att en tunnel byggs under järnvägen mellan södra Örsjö och Kolfly i stället för en plankorsning med bommar. 400 meter längre norrut, vid södra Örsjögatan, byggs en gång- och cykeltunnel under järnvägen. Samtidigt stängs flera obevakade övergångar. Via nya ersättningsvägar ska trafiken öster om järnvägen ledas till den nya tunneln.
Kulturlämningar skyddas
Vägstandarden ska anpassas till Vägverkets normer för enskilda vägar och Skogsstyrelsens normer för skogsbilvägar, säger Folke Björn.
- Det finns inga konstigheter eller konflikter kring den här lösningen. Markägare och andra intressenter i bygden är överens om hur det här ska se ut. Det som saknas nu är ett beslut från lantmäteriet, sedan kan länsstyrelsen lämna ifrån sig ärendet, säger Folke Björn.
De kulturlämningar som finns i form av odlingsrösen och stenmurar kommer att skyddas. Däremot behöver det göras genombrott i stenmurar för vägdragningen i södra Örsjö intill järnvägen.