”Osannolikt med noll anmälda kränkningar”
På Paradisskolan har anmälningarna, till lärande- och kulturnämnden, ökat från 16 förra året till 28 hittills i år.
– Huvudförklaringen är ett förändrat arbetssätt, men vi håller på att göra en fördjupad analys av situationen. Vi ska bland annat titta på resultatet från elevenkäterna - hur eleverna upplever sin situation, berättar Magnus Holmerin, rektor på Paradisskolans högstadium.
Från och med höstterminen har skolan anammat ett arbetssätt där minsta konflikt anmäls till rektorn.
– Så fort vi hör att en elev blir illa berörd anmäler vi vidare till kommunen. Tidigare anmälde vi bara de grövre kränkningarna eller trakasserierna och löste de andra utan att blanda in huvudmannen, säger Magnus Holmerin.
Enligt honom har toleransnivån gällande kränkande behandlingar inte förändrats.
– Vi har alltid haft nolltolerans mot kränkningar. När det uppkommit situationer där kränkningar förekommit har vi reagerat och satt in nödvändiga åtgärder.
Skälet till det förändrade arbetssättet är ett beslut från Skolinspektionen.
– Ett fall av kränkande behandling gjorde att en anmälan skickades till Skolinspektionen. Händelsen utreddes och efter det enskilda fallet fick vi besked att vi behövde förändra vårt sätt att arbeta. Skolinspektionen var tydlig med att kränkningarna först ska anmälas till kommunen och sedan utredas - istället för tvärtom, berättar Magnus Holmerin.
Under höstterminen började arbetet med att anmäla allt till huvudmannen.
– Fördelen är att nämnden får en ännu tydligare inblick i hur det står till gällande olika typer av kränkningar på skolorna. Nämnden ges även fler möjligheter att ställa frågor kring trygghetsarbetet. En risk är att det kan bli svårt för nämnden att urskilja allvarlighetsgraden i de olika anmälningarna.
Enligt skollagen ska alla kränkningar anmälas omedelbart till huvudman.
– I grunden är nuvarande system att föredra. Men det är osannolikt med noll anmälda kränkningar till nämnden. Orsaken är de många mötena på en liten yta varje dag, men vi gör vårt yttersta för att minska kränkningarna.
De flesta kränkningar är verbala mellan elever och är av lindrigare art. De flesta blir lösta direkt, men några är återkommande och kräver uppföljningar. Rektorn upplever ingen större skillnad på arbetsklimatet i skolan jämfört med föregående år.
– Förra årets elevenkät visade att tryggheten är god på skolan och att trivselgraden är hög. Men vi inväntar svaren från årets enkät, berättar Magnus Holmerin.
Nyligen har skolan genomfört flera åtgärder för att förebygga arbetet mot kränkningar.
– Vi utvecklar rapportsystemet för att underlätta analysen och uppföljningen av kränkningar, berättar Magnus Holmerin.
Dessutom har en ny tjänst, en trygghetspedagog, tillsatts i höst. Paradisskolan är först i kommunen med denna tjänst.
– Vi ville öka kvaliteten på att förebygga kränkningar och har inspirerats av några andra skolor i Sverige.
Trygghetspedagogen arbetar på heltid med att förebygga att det uppstår otrygga situationer. Exempelvis undervisar pedagogen eleverna om hur man ska vara mot varandra och har en huvudroll i utredningarna om kränkningar.
– Nu har vi fått en person som har en helt annan helhetsblick en tidigare. Hittills är vi mycket nöjda.
Skolan har också tagit fram en ny utbildning för eleverna med inriktning på värdegrund och trygghet.
– Vi började med den under förra läsåret. Vi vill öka deras medvetenhet och planen är att vidareutveckla utbildningen, säger Magnus Holmerin.