GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ny hyresgäst fick städa lägenhet

När Karolina Kielek flyttade in i sin lägenhet hade den förre innehavaren gjort en dålig flyttstädning. Men varken innehavaren eller hyresvärden Nybro Bostads AB ville åtgärda bristen.
Nybro • Publicerad 23 december 2009
Vid Karolinas städning fann hon både damm och hundhår på flera ställen i lägenheten.
Vid Karolinas städning fann hon både damm och hundhår på flera ställen i lägenheten.
Foto: 

– Det är inte jag som ska bedöma om en lägenhet är riktigt flyttstädad utan det är Nybro Bostads AB:s besiktningsmans ansvar, säger Karolina Kielek.

I oktober 2009 flyttade Karolina Kielek i en av Nybro Bostads AB:s (NBAB) lägenheter i centrala Nybro. Hon flyttade från en av bostadsbolagets ettor till en tvårummare.

– När jag flyttade ut fick jag en checklista av NBAB hur man skulle rengöra sin lägenhet i samband med en flytt. Jag följde den och förväntade att den lägenhet som jag skulle flytta in till skulle vara lika väl rengjord.

Väl på plats i den nya lägenheten konstaterade hon att den förre innehavaren inte hade utfört en korrekt flyttstädning. Karolina Kielek hittade både damm och hundhår på flera ställen.

– Då kontaktade jag besiktningsmannen och begärde att städningen skulle göras om. Han svarade: "Du godkände besiktningen!" och jag svarade: "Men det är ju ditt jobb."

Karolina Kielek föreslog att en städfirma skulle ta hand om flyttstädningen. Men besiktningsmannen tyckte att hon borde städa själv och för detta erhålla 500 kronor.

– Jag städade och det tog en vecka. Under tiden hade jag fullt upp med hemtentor eftersom jag läser på högskolan i Kalmar.

Karolina Kielek beskriver kontakten med besiktningsmannen som först trevlig men när hon började ställa krav förbyttes hans tonfall.

– Det är svårt att föra en dialog med honom nu. När jag ringer så svarar han inte på mina frågor. Han föreslog en städfirma när jag var redan klar med flyttningen - då sa jag att det kan jag gärna göra men att NBAB skulle betala för flyttningen plus att de skulle hitta ett försäkrat ställe där mina möbler kunde stå. Men han ville inte göra det och han bara skrattade ironiskt åt det jag sa till honom.

Jag har inte heller fått mina 500 kronor som han lovade. Så fort jag är klar med studierna om ett par år ska jag flytta här ifrån och jag kommer aldrig hyra någon lägenhet av NBAB i framtiden, säger Karolina Kielek.

Björn Boode
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.