Mitträcken byggs mellan Nybro och Trekanten
Projektet presenterades vid ett informationsmöte i Hanemålaskolan på måndagskvällen. På plats fanns flera representanter för Vägverket.
En av dem var projektledaren Gunilla Schurmann:
- Vägverket har som ambition att göra om de stora vägarna i landet till mötesfria vägar. Det är framför allt de mest trafiktäta vägarna, och där hastigheten är som högst, som är intressanta. Mitträcke, har det visat sig, är ett effektivt sätt att minska olycksrisken, sa hon.
Riksväg 25 mellan Nybro och Kalmar är en sådan väg, och beskrivs också som ett prioriterat objekt i Vägverkets satsning på att höja trafiksäkerheten. Under en tioårsperiod, från 1991 till 2001, omkom åtta personer i trafikolyckor på sträckan. 15 personer skadades svårt under samma period.
Drygt åtta kilometer
Sträckan mellan Smedbyavfarten och rondellen i Karlsro har redan mitträcke. Nästa etapp blir den drygt åtta kilometer långa sträckan mellan Smedstorp och västra infarten till Trekanten.
Ett problem för Vägverket är att sträckan har flera korsningar och mindre väganslutningar.
- Vi vill slopa åtminstone några av dem, men riktigt hur vi ska gå tillväga med det vet jag inte i dagsläget, förklarade Gunilla Schurmann.
Kanske en rondell
På idéstadiet finns också tanken att bygga en rondell vid Smedstorp, och sänka hastigheten fram till Glasporten. Däremot finns inga planer på att komplettera mitträcke med viltstängsel.
- Det har vi inte pengar till. Dessutom har vi inte så många viltrealaterade olyckor, och då prioriterar vi inte viltstängsel. Vårt problem är att vi inte har obegränsat med pengar, de pengar vi har måste vi använda så effektivt som möjligt, sa Stefan Bertilsson, trafiksäkerhetsansvarig på Vägverket i Jönköping.
Vägverket hoppas att projektet ska vara avslutat till 2005.