Högtryck hos somliga – lugnare ökad efterfrågan hos andra
Café Hos Oss i Pukeberg var tidig att haka på konceptet.
– Vi fick syn på någon som tog ett sådant initiativ, och då ville vi prova själva. Vi måste prova något, kände vi. Nu har vi kört detta i över en vecka, och man kan väl säga att det funkar. Men det är ingen jättestor rusning, säger delägaren Nina Albrektsson.
Restaurangen, säger hon, har kostnadsfri hemkörning inom en radie av en mil.
– Restaurangbesöken har minskat, så är det ju. Men vi är vid gott mod. Vi är tacksamma för alla gäster som ändå kommer hit, säger hon.
Coop Nära i Alsterbro har också utkörning av beställda matkassar inom en mils radie, men med en utkörningsavgift på 20 kronor.
– Vi har utkörning en dag i veckan, på onsdagar. Hittills har det inte varit så många sådana kunder, men i alla fall några stycken. Däremot finns det en del som ringer in och beställer sina varor, och sedan låter hämta dem vid butiken. Vi kommer att fortsätta med detta så länge som det behövs, säger butikschefen Sofia Molin.
På ICA Kvantum i Nybro har efterfrågan varit desto större. Närmast explosionsartad, enligt butikschefen Göran Ed.
– Det är högtryck på beställningarna online. Mina medarbetare springer för fullt och ordnar matkassarna. Jag skulle tror att det ökat med två och halv gånger mot vad det annars brukar vara, säger han.
Under några dagar har butiken haft en situation där vissa varor varit slut.
– Det börjar lossna nu, sortimentet kommer att fyllas på. På ett sätt är det förstås roligt att ha mycket att göra. Samtidigt lider vi med klädbutiker och andra som har det riktigt jobbigt just nu, säger han.