Banverket vann spårstrid
Villaägarna i Fredrikslund som överklagat Banverkets järnvägsplan och två av kommunens detaljplaner för mötes- och industrispåret, fick alltså inget gehör för sina protester. I går avslog regeringen deras överklaganden. De boende har bland pekat på risker med farligt gods och buller i närheten av bostadsområdet och menat att det finns lämpligare platser att dra spåren på. Men regeringen fann inte skälen tillräckliga för att riva upp planerna.
– Det har varit ett komplext ärende som har tagit lite tid. Det är många som varit inblandade, 150–200 erinringar har lämnats in, säger Ivar Frostenson, handläggare på miljödepartementet.
Boverket fick yttra sig
Miljödepartementet har också inhämtat synpunkter från Boverket, något som endast görs i undantagsfall, men inte heller Boverket har funnit invändningarna tillräckligt tunga. Istället säger Boverket att de allmänna intressena gynnas av att rangergården flyttas ut från centrum så att stadsmiljön kan göras attraktiv, samtidigt som man får en bättre transportkedja för godshanteringen.
Pengar saknas
Alltsedan tankarna på mötes- och industrispåren väcktes har de boende i Fredrikslund protesterat.
Även Brukshundklubben har stämt in i protestkören eftersom man inte ville få rangergården till granne.
För fyra år sedan sa dåvarande byggnadsnämnden ja till detaljplanerna för spåren och då började kampen som gått via länsstyrelsen till regeringens bord.
Men det lär ändå dröja innan några spår byggs. Banverket saknar nämligen pengar till bygget .
– För närvarande finns det inga pengar men vi räknar med att komma i gång med spåren inom några år, säger Thomas Wellander, utredare på Banverket.
60–80 miljoner
Järnvägsplanen gäller bara i fem år efter att den har trätt i kraft och i nuläget finns det inga pengar budgeterade för spåren i Nybro. Thomas Wellander är ändå optimistisk till att verket skramlar fram de 60–80 miljoner kronor som spåren kostar.