GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Hotell fick rekordhög elräkning – avvaktar med investeringar

Trots att Hotel Skansen har minskat sin elförbrukning fick företaget en rekordhög elräkning i december. Samtidigt märker ägaren Fredrik Norén en avmattning av gäster och företaget tvingas dra ner på säsongspersonal och avvakta med investeringar.
Digital Bas 3 mån 3 kr
Stöd oss.För fri lokal journalistik.
Du läser just nu en upplåst artikel. Genom att teckna Digital Bas får du tillgång till alla nyheter på sajten och stödjer vår närproducerade och oberoende journalistik.
Färjestaden • Publicerad 19 januari 2023 • Uppdaterad 22 januari 2023
Fredrik Norén, vd på Hotel Skansen i Färjestaden.
Fredrik Norén, vd på Hotel Skansen i Färjestaden.Foto: Anna Borg

Hotel Skansen med spa är ett av många elintensiva företag som har drabbats hårt av de höga elkostnaderna. För ett år sedan träffade Barometern-OT Fredrik Norén och då berättade han om en ökning av elkostnader på en miljon kronor under 2021 jämfört med året innan. Under 2022 har läget blivit ännu värre och för hela året landade elkostnaderna på nästan 1,5 miljoner kronor.

– Tidigare hade vi ett bundet pris, men nu är det helt rörligt så det påverkar såklart. Räkningen för december hamnade på 300 000 kronor. Jag var förberedd på att den skulle blir hög, men det är ungefär hälften av vad vår el kostade under ett helt år innan elkrisen, berättar Fredrik Norén.

Anläggningen som bland annat värms bland annat upp av fjärrvärme och bergvärme hamnade på en elförbrukning på cirka 700 000 kilowattimmar.

– Vi kan inte ha timavtal, när vi drar i gång köket på förmiddagen är elen dyr och vi måste ha våra pooler och bastun påslagen under dagen även under lågsäsong när det är färre gäster, säger Fredrik Norén.

För att minska förbrukningen har man bland annat stängt av golvvärmen på hotellrummen när de inte används. Hotel Skansen deltar i en grupp med andra företag som genom Energikontor Syd får tips kring energieffektiviseringar.

– Det vi också kan göra är att stänga av vissa våningar och ventilation under lågsäsong.

Total arbetar cirka 50 personer under lågsäsong och cirka 130 personer under högsäsongen. Nu har man pausat större investeringar och även dragit in på säsongspersonal.

– Vi planerade att bygga en pool utanför spaet som skulle stått klar i november förra året. Men den investeringen var inte försvarbar med de uppvärmningsalternativet som föreslogs. Nu tittar vi på om det är möjligt att koppla den mot fjärrvärme och förhoppningsvis ha den klar under 2023. Nu är det löpande underhåll/renoveringar som vi fokuserar på annars.

”Räkningen för december hamnade på 300 000 kronor. Jag var förberedd på att den skulle blir hög, men det är ungefär hälften av vad vår el kostade under ett helt år innan elkrisen”
Fredrik Norén, ägare.

Hur har bokningsläget varit under hösten och fram tills nu?

– Vi hade en dipp i november och sedan blev december bra, men nu har vi inte lika mycket bokningar som det brukar vara under januari, om man jämför med hur det var innan pandemin, säger Fredrik Norén och fortsätter:

– 2022 blev all-time high med en omsättning på cirka 52 miljoner, men sista raden (resultatet red. anm.) blir nog ett av de sämsta åren någonsin procentuellt.

Vad säger du om elstödet?

– Det är bara livräddning och ingen långsiktig lösning. Det behövs förändringar för att få till en stabil elmarknad.

Hur ser ni på framtiden?

– Vi hoppas att det vänder så att hushållen får det bättre, och så klart även alla företag som drabbats hårt. När elpriserna började öka trodde ingen att det skulle hålla på så här länge. Vi har en stark framtidstro och vill utveckla en större destination och vi är oerhört glada över att sommarsäsongen alltid är bra, säger Fredrik Norén.

Anna BorgSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.