Tyvärr tycks miljörörelsen ha tagit timeout
Det måste ju bli någon form av övergångsperiod. Nyckeln till miljövänligare trafik är inte några futuristiska spårsystem. Nyckeln ligger i att bygga system som ger samma eller bättre rörlighet jämfört med dagens. Morötter och piskor med andra ord. Vi ser ju att 60 kronor i trängselavgift kan få folk att ställa bilen. Ska vi bygga några former av spårsystem så ska de fungera som matarleder mellan städerna och in till städerna. Spår som man kan köra hybridbil till, koppla upp den på elförsörjning och sedan bara koppla loss och köra på elmotor sista biten till destinationen inne i staden. Ska något byggas så är det vindkraftverk, stora parkeringsplatser i städernas utkanter och miljöavgifter för de som envisas med att köra bensin eller diesel inne i städerna.
I höstas skrev jag att bollen ligger hos politikerna när det gäller
miljöbilarna men det är nog lite FCZ över det fotbollslaget..
Handlingskraften lyser med sin frånvaro och man låter marknaden experimentera vilt trots att det rör sig om något som är så viktigt för oss alla. Vi vet vad som styr människors bilval samt körvanor och vi vet vad vi kan producera men ingen tar initiativet till ett målinriktat miljöarbete. Tyvärr tycks miljörörelsen ha tagit time out nu när den behövs som allra mest. Miljöbilarna säljer som smör! Inte minst i Stockholm där en miljöbil ger immunitet mot trängselavgifterna.
En timmes motorvägsresa norr om Stockholm planerar man för ett försök med eldriven spårtaxi. Kör man mellan städerna
så kan man vid högtrafik gnissla tänderna inför åsynen av flygbussarna som har egen gräddfil och svischar förbi alla i kön. Flygbussarna som egentligen är helt onödiga. Det finns ett miljövänligt alternativ i form av tåg. Bekvämare, snabbare och miljövänligare men dyrare. Det är bara att inse att ekonmin styr. Glöm allt vad höga ideal heter. Kan svensken spara några kronor på att åka buss gör han/hon det. Går det att komma undan trängselskatten med hjälp av en miljöbil så väljer han/hon det. Nästa faktor är självständighet/personlig frihet och det är något många är villiga att betala dyrt för i storstaden medan vi i glesbygden inte har något alternativ. Vi måste använda bilen och för oss är projektet med spårtaxi rena utopin.
Nej, sluta experimentera och satsa målmedvetet på en utbyggnad av förnyelsebar
elproduktion samtidigt som infrastrukturen byggs om för att underlätta för dem som kör
elbilar i städerna. Satsa på hybridbilar som går på etanol och el för dem som behöver göra längre resor och syntetiskt framställd diesel för den tunga trafiken som inte går att flytta över till järnväg.
Något måste hända och det nu!
Stefan Nilsson