Kritik mot Smålandspostens däcktest
Jag medger att rubriken var lite missvisande eftersom det enda som testades var dubbarnas uthållighet, inte däckens vägegenskaper. Samtidigt är det så att dubbarna är av avgörande betydelse vid vissa väglag och bakgrunden till att vi köpte denna testen var att vi noterat att dubbarna sitter sämre i dag än de gjorde för några år sedan.
Min personliga kommentar belyser bakgrunden och ger också en bild som liknar den vi fått i svaret från Nokian. Jag citerar min kommentar: ”När däcken var nya var skillnaderna oerhört små men efter en säsong visade det sig att Michelin tappat massor av dubb och Nokian några”. Efter detta har Michelin lanserat sitt nya X-ice North och vi bedömde det som relevant att publicera testresultatet för att visa hur läget är i dag och hur det ser ut med fler märken.
Nokian har kommenterat artikeln i ett långt brev där jag citerar följande:
”Vi låter regelbundet tiotals taxibilar testa våra däck i Göteborg samt i Helsingfors och Tammerfors i Finland. I ert test vill ni troligen testa hållbarheten av dubbarna på barmark. Av våra teststäder är barmarksförhållandena mest tydliga i Göteborg. Sammanfattningsvis visar taxitesterna av dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 4 under vinterperioden 2004/2005 i Göteborg följande:
Testade Nokian Hakkapeliitta 4 däck:
- 48 stycken
- Körda teststräckor: 1 900–3 250 mil per däckuppsättning
- Antalet bilmodeller i testet: Fyra stycken (både fram- och bakhjulsdrivna)
Däckens kondition i slutkontrollen:
- Däcken på drivhjul: i genomsnitt 3,9 stycken dubbar per däck hade lossnat eller skadats
- Frirullande hjul: i genomsnitt 1,2 stycken dubbar per däck hade lossnat eller skadats.”