Funkar både på Åresjöns is och Autobahn
Audin är lägre än Touareg, 1,73 m, man sitter lägre, mer som i en personbil, och den fem meter långa bilen med ett rejält axelavstånd på 3 meter får en utpräglat lugn och stadig gång på skiftande underlag. När det gäller terrängegenskaperna så har man valt att optimera utifrån en personbil, vilket betyder att man skippat lågväxeln som både VW Toureg och Range Rover har. Den har ersatts med lägre utväxling på ettan. Man har en Torsen-differential mellan axlarna och inget mer än antispinnsystem ute i axlarna. Systemet fungerar utmärkt till en viss gräns men kan inte mäta sig med Range Rovern som kan låsa differentialerna i bakaxeln och mellan axlarna.
Vägbil
Audin har farmför allt sin styrka som vägbil, som riktigt stor och komfortabel kombi. Till Sverige kommer den som sjusits-bil eller sexsits med två större fristående säten i mellanraden och en liten konsol mellan stolarna. Fäller man alla stolarna bak, vilket är väldigt enkelt, får man ett lastutrymme på 2 kubilkmeter med ett plant golv.
Till att börja med kommer bilen hit med en 4,2-liters bensin V8:a eller Audis riktigt fina 3-liters dieselsexa. V8:an finns sedan tidigare i RS 4:an och dieseln finns i en rad olika modeller som till exempel. VW Touareg och Audi A6. Audis tekniker planerar att lansera en hybridvariant under senare halvan av 2008 och det ser ut att bli en bensin-el-hybrid. En jämförelse med Range Rover Sport med V8:a är på papperet väldigt jämn men i trafiken är Range Rovern betydligt piggare både vad det gäller motorns prestanda och växellådans kvickhet.
De provkörda bilarna var alla utrustade med 20-fälgar och däck med 40-profil vilket ställer stora krav på hjulupphängningen som får jobba hårt för att filtrera bort ojämnheterna i vägbanan och där har man lyckats riktigt bra i den här bilen. Hela hjulupphängningen är nykonstruerad med mycket aluminum och den finns med spiralfjädring som standard eller reglerbar luftfjädring som tillval. Jag har bara kört den med luftfjädringen i kombination med aktiva stötdämpare och det blir en uttalad skillnad om man väljer komfort eller sportinställning. Utöver det så finns två olika offroadnivåer som höjer bilen ordentligt. Även antispinnsystemet är offroadanpassat så att det går att ställa in i ett offroadläge där ett visst hjulspinn tolereras för bättre framkomlighet.
Antisladd standard
Antisladdsystem är inte helt oväntat standard och nu har man programerat in en funktion som stabiliserar bilen om ett släp börjar wobbla. En annannyhet är Audis system för att upptäcka bilar i döda vinkeln snett bakom.
Audi har löst det med en radar som läser av områdena båda sidor om bilen och varnar med en blinkande lampa på ytterbackspegeln. Väljer föraren att blinka höger och det ligger en bil i döda vinkeln, snett bakom i filen bredvid, blinkar lampan än häftigare.
Egen nisch
Nya Q7 skaffar sig lite av en egen nisch i storkombikategorin. lite av den
länken mellan Audi Allroad och Porsche Cayenne. En lång stabil bil men
något lägre än konkurenterna. I förarplatsen är skillnade gentemot VW Touareg och Range Rover Sport uppenbar. Här sitter man betydligt lägre.