Ett grundligt tyskt ekonomibygge
VW Fox ersätter gamla minstingen VW Lupo och det handlar om en spartansk bil med ett typiskt VW-utseende. Rent tekniskt är det en framhjulsdriven trecylindrig tredörrars kompakt men den har en del typiska drag som exempelvis den spartanska instrumenteringen som inte har något gemensamt med övriga VW-modeller. Även reglagen följer sina egna regler, men det är inga svårigheter att anpassa sig.
Ser lustigt ut
Vindrutetorkarna med en liten på passagerarsidan och en större på förarsidan gör sitt jobb riktigt bra. Men arrangemanget ser lite lustigt ut.
VW Fox är ingen trendbil som Mini, ingen ungdomsbil som Aygo och ingen snikbil som Matiz. Den är kort och gott ett grundligt tyskt ekonomibygge ihopskruvat i Brasilien. Rymligare än de andra och den känns som en större bil på vägen. Stadigare men ingen gokart precis. Den drar lite mer bensin framför allt på motorväg. Bagageutrymmet är ganska bra och det är lätt att fälla sätena.
Foxen är den bil jag sitter bäst i och även här morrar den trecylindriga motorn riktigt trevligt. Den ger bilen tillräckliga prestanda: Men den får jobba hårt på motorväg och då är vi tillbaka i frågan om man verkligen sparar något på en riktigt liten motor.
Köper den för tryggheten
I stadstrafik ger den låga vikten en lägre förbrukning, men på landsväg är luftmotståndet av större betydelse och på motorväg pressas motorn väl hårt för att vara snål.
Foxen köper jag för tryggheten, utrymmet och den bättre långfärdskomforten. Inte för att vara trendig, ungdomlig eller extremt snål.