Sexdömd fick jobb som lärare
I mars förra året erkände han och godkände ett strafföreläggande på 80 dagsböter för brottet. Därmed blev det ingen rättegång och målet avskrevs några månader senare, i juni.
Samtidigt beslutade också tingsrätten att de skadeståndsanspråk som flickorna framställt skulle handläggas som tvistemål. De krävde 10 000 kronor vardera för kränkning, vilket läraren i oktober förra året dömdes till att betala.
Det han har gjort sig skyldig till skedde redan på vårterminen 2005. Då arbetade han på en skola i södra Sverige och var de båda tonårsflickornas lärare. Han tog bland annat nakenbilder på sig själv och skickade flera sms med sexuellt innehåll till flickorna. När de fått bilderna polisanmälde de honom direkt för sexuellt ofredande.
Polisens utredning blev sedan liggande ett bra tag. Innan fallet togs upp för rättslig prövning hade läraren hunnit flytta och redan fått sin tjänst på skolan i Mönsterås kommun.
Alla som anställs på en skola i kommunen måste lämna utdrag ur belastningsregistret.
Det skedde också i det här fallet, men av naturliga skäl fanns det då inga anmärkningar mot honom i registret när han anställdes.
Rektorn på skolan är väl insatt i det som har hänt.
– Vi har inte blivit förda bakom ljuset på något sätt, säger rektorn.
Det var först under polisens utredningsarbete som händelsen blev känd för skolledningen och skolan har haft kontakt med både polis och åklagare. Det har även tagits kontakter med rektorn på lärarens tidigare skola.
Enligt hans nuvarande rektor har det efter avslöjandet, i samförstånd med läraren, upprättats en handlingsplan för att försäkra att det som hände på den förra skolan var en engångsföreteelse, som inte ska kunna hända igen.
– Det har heller inte förekommit någon liknande här. Vi har haft detta under uppsikt hela tiden. Han har gjort ett stort misstag, lärt sig en läxa och försökt göra en nystart. På skolan är han uppskattad av både elever, föräldrar och personal och han gör ett oerhört bra jobb, säger rektorn.
Hade han anställts om kommunen hade känt till hans bakgrund?
– Det är omöjligt att svara på.
Kommer han att få arbeta vidare på skolan?
– Det finns ingenting som tyder på något annat.