Annons

Omedelbara åtgärder sätts in för att stötta hårt prövade företag

Flera företag i kommunen drabbas hårt till följd av coronaviruset och kommunen har beslutat om omedelbara åtgärder för att försöka undvika konkurser och stora uppsägningar, och stötta företagen.
Mönsterås kommun • Publicerad 24 mars 2020 • Uppdaterad 27 mars 2020
Läget är under kontroll inom de kommunala verksamheterna. För att stötta företagen har krisledningen beslutat om en rad åtgärder som börjar gälla omedelbart. På bilden kommunalrådet Anders Johansson, kommunstyrelsens vice ordförande Robert Rapakko och kommunchefen Fredrik Johansson.
Läget är under kontroll inom de kommunala verksamheterna. För att stötta företagen har krisledningen beslutat om en rad åtgärder som börjar gälla omedelbart. På bilden kommunalrådet Anders Johansson, kommunstyrelsens vice ordförande Robert Rapakko och kommunchefen Fredrik Johansson.Foto: Åsa Borefur

Här saknas innehåll

– Det är viktigt att vi håller en dialog med företagen och lyssnar på vad de behöver, säger kommunstyrelsens ordförande Anders Johansson (C) och tillägger att alla partierna i krisledningsnämnden står bakom åtgärdsprogrammet.

Insatserna som sätts in med omedelbar verkan handlar bland annat om att förlänga betalningstiden för kunder som drabbas av likviditetsproblem i spåren av coronaviruset, korta betaltiden till leverantörer vid behov och skjuta upp tillsynsbesök.

Annons

– De här åtgärderna är ett första steg, betonar Robert Rapakko (S), vice ordförande i kommunstyrelsen.

Sedan tidigare har krisledningen beslutat om en rad restriktioner inom de kommunala verksamheterna och de gäller fortsatt. Man håller också koll på sjukfrånvaron på förvaltningarna och än finns det inga alarmerande siffror.

– Socialförvaltningen har normal sjukfrånvaro, säger kommunchefen Fredrik Johansson.

Det finns ett antal vikarier som är 70 år eller äldre, och på måndagen togs beslut om att de inte ska arbeta i verksamheterna för närvarande eftersom de i och med åldern tillhör en riskgrupp.

Cirka 18 procent av grundskoleeleverna är sjukanmälda i dagsläget. Inom förskolan är det en del sjukskriven personal men eftersom det också är färre barn på plats så har det löst sig.

Man utreder också hur matfrågan ska ordnas för gymnasieelever som nu har distansstudier, och där har man ännu inte tagit något beslut.

Däremot har krisledningen beslutat att de som är sysselsatta inom exempelvis Hjulet från och med onsdagen den 25 mars ska finnas tillgängliga för att hjälpa de som inte har någon anhörig eller annan som kan hjälpa dem att till exempel få hem matvaror. Den som behöver hjälp eller har andra frågor hänvisas till kommunens växel.

När det gäller näringslivet och coronaviruset är det näringslivssekreteraren Thomas Svensson man kan kontakta.

I övrigt strävar kommunen efter att upprätthålla verksamheten och att hålla en fortsatt hög servicegrad med kortast möjliga handläggningstider.

– Vi är beredda och vi har planer. Vi förbereder oss för en kris men fram tills en sådan kommer försöker vi göra så att allt är så normalt som vanligt, säger Anders Johansson och Robert Rapakko.

Fakta

Åtgärdsprogram för näringslivet

De här insatserna riktade mot företagen sätts in omedelbart av kommunen:

* Förlängd betalningstid på fakturor och avgifter inom VA, sophantering, elnät, tillstånd och tillsyn om en kund drabbas av likviditetsproblem på grund av den uppkomna situationen. Det gäller både kommunens och Ålem Energis företagskunder.

* Om kunden drabbas av likviditetsproblem på grund av situationen kan Mönsterås Bostäder och Mönsterås Utvecklings AB pröva anstånd med hyra i varje enskilt fall.

* Om leverantören har behov kan kommunen korta betaltiden.

* Kommunen skjuter upp tillsynsbesök som inte är nödvändiga och prioriterar så kallade verksamhetskritiska tillstånds- och tillsynsärenden. Pågående tillstånds- och tillsynsärenden kan skjutas upp om det finns önskemål.

* Regelbundna möten med näringslivsrådet för att hålla kommunen informerad om företagens situation och behov. Detta kan leda till ytterligare åtgärder.

Åsa BorefurSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons