Handikappad fick vänta länge efter larm
Trygghetslarmen är till för att gamla och sjuka ska känna sig trygga i sina hem. Handikappade Yvonne Rosenqvist i Mönsterås har svårt att känna trygghet med sitt larm efter det som hände på söndagskvällen.
Hon behövde hjälp och tryckte som hon alltid har gjort på larmet. Men i stället för att hjälpen kom med en gång dröjde det mellan fem och åtta minuter innan vårdpersonal kom till hennes lägenhet.
- Jag skulle gå på toaletten och det var ingen allvarlig situation. Men jag kunde lika gärna ha drabbats av andnöd och då hade jag förmodligen inte överlevt, säger hon.
Yvonne Rosenqvist är handikappad och lider dessutom av svår astma. Ibland händer det att hon drabbas av andnöd och i de situationerna måste hon få omedelbar hjälp.
Upp till åtta minuter
- Det brukar aldrig vara några problem när man larmar men i söndags fick jag vänta. Och det dröjde minst fem, kanske upp till åtta minuter, innan jag fick hjälp, säger Yvonne Rosenqvist, som menar att orsaken till att hon fick vänta hänger samman med att Mönsterås kommun ändrat rutinerna för trygghetslarmen. Sedan en tid tillbaka är larmen kopplade till ett företag i Örebro som i sin tur larmar berörd personal på kommunens servicehus.
- Det är typiskt att den här förändringen ska leda till försämringar. När larmen gick till personalen här i Mönsterås behövde man aldrig vänta. Nu känns det som att jag lika gärna kan hänga upp en koskälla utanför dörren och hoppas på att någon hör när jag ringer i den, säger hon.
Enligt socialchef Eva Augustsson kan det finnas ett samband mellan det som hände i Yvonne Rosenqvist och att kommunen ändrat rutinerna för trygghetslarmen.
Installationsarbeten
- Vi undersöker just nu vad som kan ha hänt. Men det är möjligt att det berodde på att installationsarbeten fortfarande pågår. Nu ska allt fungera med en gång och om det är så att det inte gjort det är det naturligtvis inte bra, säger Eva Augustsson.
Vill avlasta personal
Kommunen har anlitat en privat operatör för trygghetslarmen av det skälet att man vill avlasta sin egen personal.
- Tidigare tog vår personal på Prästkullen hand om alla larm. Men för att ge dem mer tid över för annat valde vi att handla upp den här tjänsten. Nu håller det nya systemet på att trimmas in och så snart det är klart ska vi kalla hit företrädare för företaget och gå igenom allt så att det verkligen fungerar som det ska, säger hon.