Annons

Vilseledning i TikTok-eran

Unga letar efter information bland konspirationsteorier.
Ledare • Publicerad 8 december 2022
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.
Mixen av TikToks popularitet och konspirationsteorier lägger ytterligare ett lager till problemen med desinformation.
Mixen av TikToks popularitet och konspirationsteorier lägger ytterligare ett lager till problemen med desinformation.Foto: Michael Dwyer

Vad gör vi när en hel generation letar upp fakta på sociala medier? Det verkar bli en verklighet med den yngsta generationen som i allt större grad använder sig av sociala medier plattformarna TikTok eller Instagram framför den mer traditionella sökmotorn Google.

Googles biträdande direktör för sökning, Prabhakar Raghavan, uppskattar att upp till 40 procent av ungdomar använder TikTok istället för Google när de exempelvis ska söka efter ett lunchställe.”

Annons

En av nycklarna till TikToks succé är dess framgångsrika algoritmer, som snabbt listar ut vad kunderna vill titta på och inte. Det betyder att varje TikTok upplevelse är skräddarsydd till den enskilde konsumentens preferenser.

Att användas som sökmotor är inget mjukvaran egentligen är programmerad för. Detta kan förstås ändras i framtiden, men som det ser nu är det mer som ett bibliotek av innehåll där svaret på din fråga kan finnas.

”Konspirationsteorier av alla slag frodas på plattformen och får stor spridning: att skolskjutningar inte hänt på riktigt, diverse kändisar som sägs fortfarande leva alternativt redan vara döda, samt mer obskyra teorier om att jorden är platt och ödlor styr världen.”

Men det kan också finnas mycket annat. En studie från september utförd av NewsGuard visade att 20 procent av alla nyhetsrelaterade videor som de undersökte på TikTok innehöll missledande information.

Detta är bara toppen på isberget. Konspirationsteorier av alla slag frodas på plattformen och får stor spridning: att skolskjutningar inte hänt på riktigt, diverse kändisar som sägs fortfarande leva alternativt redan vara döda, samt mer obskyra teorier om att jorden är platt och ödlor styr världen.

I en kulturartikel i Svenska Dagbladet utforskar journalisten Björn Barr hur det är att använda TikTok som sökmotor under en dag. Han får tips om allt från att den nyttigaste frukosten är en så kallad gigachad breakfast (en blandning av fyra råa ägg och ett halvt glas mjölk) till att bästa medicinen mot sin två-årings feber består i 80 olika tabletter per dygn. Tabletterna som rekommenderas i videorna innehåller allt från D-vitamin och fläderextrakt till antivirala och blodstillande läkemedel. För jämförelsens skull är Googles svar på frågan en hänvisning till sjukvårdsupplysningens hemsida, som rekommenderar en åldersanpassad dos paracetamol.

Trots sökmotorns tillkortakommanden växer dess användning bland unga. Det lägger ytterligare ett lager till problemen med desinformation som redan florerar i samhället.

Vi måste hitta nya sätt att bemöta dessa utmaningar: hittills har man litat på att etablerade medier som Facebook, Twitter eller Google bidrar till att "moderera" innehållet på sina plattformer och identifiera felaktig information. Dels måste TikTok nu utveckla metoder för att göra samma sak. Men dels ligger ansvaret på en hel generation unga som använder plattformen till något annat än den är tänkt för. De behöver därför bättre vägledning om vad som är effektiva och pålitliga sätt att ta till sig information på nätet.

Edel Irén LappinSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons