GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Värna de små flygplatserna runt om i Sverige

Regeringen verkar inte kunna komma överens om stöd.
Ledare • Publicerad 11 februari 2020
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.
Den så kallade flygplatsöversynen har lagts i malpåse.
Den så kallade flygplatsöversynen har lagts i malpåse.
Foto: Mats Holmertz

Liksom Kalmar Öland Airport är många regionala flygplatser oroade över framtiden. Man dras med stora och ökande underskott samtidigt som det statliga driftstödet varit oförändrat de senaste 20 åren. Signalerna från regeringen spär på osäkerheten.

Enligt Arne Karyd, mångårig utredare på flygområdet, så kommer flera flygplatser att behöva läggas ned inom bara några år om trenden fortsätter.

Regeringen har i tidigare utredningar kommit fram till att de små flygplatserna runt om i landet är viktiga och behöver värnas, men den senaste flygplatsöversynen som specifikt skulle utreda hur man förbättrar förutsättningarna för landets regionala flygplatser har lagts i malpåse.

På raka frågor till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i en interpellation förra våren begärd av centerns Helena Lindahl, om vad som hänt med flygplatsöversynen, vägrade ministern att svara. Fortfarande har ingenting hänt. När det kommer till kritan verkar inte regeringen kunna komma överens, och flygplatser liksom Kalmars verkar vara de som får lida för det.

Oavsett vilken påverkan flyget har på klimatet så är transportsättet här för att stanna. Inget annat färdmedel kan konkurrera på längre distanser. De förutsättningar som flyget ger näringsliv och tillväxt kan inte nog poängteras, men det ger också förutsättningar för andra livsviktiga samhällsfunktioner i Sverige.

Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap visade i sina utvärderingar av de förödande skogsbränderna 2018, att brandflygen spelade en avgörande roll. Sjukvården och försvaret behöver också tillgång till flygplatser ute i landet för att kunna utföra sina uppdrag. I väntan på att flyget blir mer fossilfritt har vi inte råd att otillgängliggöra dessa.

I Europa är det nästan bara Sveriges flygande som minskar, och i Norge och Finland tar man samlat ansvar för ländernas flygplatser. Det verkar med andra ord inte handla om någon ofrånkomlig global trend att små flygplatser behöver läggas ned, utan bara den svenska regeringens egna projekt. Ett digert misstag.

Ester HertegårdSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.