unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

LInda Blomdahl: Utveckling förutsätter ansträngning

Lärarna behöver större kunskaper om personlig utveckling skriver Linda Blomdahl.
Eleven behöver inre motivation för att lyckas.
Eleven behöver inre motivation för att lyckas.
Foto: Gorm, Kallestad
Detta är en personligt skriven text i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Skolan i allmänhet och läraren i synnerhet ska leda och stimulera eleven i dennes personliga utveckling så att eleven kan nå så långt som möjligt. Sett ur ett internationellt perspektiv så trendar uppfattningen om att begåvning inte är något ärvt och statiskt som rör sällsynta elever utan snarare är en definition av elevens fallenhet för ett visst ämne kombinerat med ansträngning.

Hur framgångsrik en elev kan bli på något hänger alltså till stor del på hur hårt eleven är beredda att arbeta. Alla är helt enkelt bra på någonting och alla kompetenser behövs på något sätt i vårt samhälle.

Största problemet gällande alla högpresterande elever är att vi många gånger låter eleverna öva på sina svagheter istället för att låta dem arbeta ännu mer med det de är bra på och på så sätt skulle kunna bli mästerliga inom. När vi fokuserar på en elevs brister istället för hennes styrkor så tenderar vi att höja lägstanivån något men samtidigt sänker vi troligtvis högstanivån. När eleven anstränger sig allt den kan med något den har svårt för så finns förmodligen inte energi eller lust kvar att ägna sig åt det den har lätt för och rimligtvis skulle kunna bli riktigt bra på. Konsekvenserna av att skolan inte bekräftar elevens positiva kapacitet kan leda till att eleven inte fortsätter att utveckla sina främsta förmågor och prestationer. Det i sin tur kan leda till att eleven blir hyperaktiv på grund av tristess alternativt att eleven ger upp skolan på grund av bristande motivation och i värsta fall blir en så kallad hemmasittare.

Att lägga mycket tid och kraft på elevernas personliga utveckling är något som kommer att gynna alla elevers resultat och även Sveriges tillväxttakt och välståndsutveckling. När eleverna hittar sin inre motivation och ser nyttan med ämnet kommer de att utveckla sina förmågor, få större självförtroende vad gäller sin förmåga att lära sig ämnet och därför välja att vilja anstränga sig mer och även bli mer uthålliga. Lärarens stöd och relationen mellan lärare och elev kan således vara helt avgörande för elevens vilja att utvecklas. Vi vill möta samtliga elever med höga förväntningar och hjälpa eleverna att skapa en positiv inställning till både skolan och sina egna förmågor, oavsett elevernas studietraditioner i hemmet. För att vilja och kunna göra detta måste rätt förutsättningar skapas, det vill säga lärarna behöver själva utbildas inom personlig utveckling. Detta område skulle kunna placera Sverige i framkant då det är en grundläggande faktor för all utveckling hos människan.

Den som söker på #utveckling respektive #ansträngning på instagram finner vår tids inställning till de olika begreppen.

Ordet utveckling är betydligt trendigare med sina hundrasjutusen träffar jämfört med ordet ansträngning som endast får drygt hundra. Alla vill utvecklas men få är beredda att anstränga sig. Det borde rimligtvis innebära att alldeles för få individer upplevt den underbara känslan av att få växa genom att klara något de inte trodde de kunde från början och på detta sätt se syftet med sin egen insats. Om lusten att lära ska vara en rättighet behöver den egna ansträngningen bli något av en skyldighet.

Linda Blomdahl

Rektor, lärare och författare, Kalmar.