GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Upprätta statskonsten, Kristersson

Ett uppdrag för en M-ledd regering: Värm upp det politiska klimatet i riksdagen som blivit allt kyligare under S-styret.
Ledare • Publicerad 14 september 2022
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.

Ulf Kristersson avslutade valnattskvällen med att tacka och framhålla statsminister Magdalena Anderssons insatser.

Några motsvarande vänliga ord hördes inte från Magdalena Andersson när hon på onsdagskvällen meddelade att hon under torsdagen lämnar in regeringens avgångsansökan. Statsministern varnade för hot och våld i regeringsskiftets kölvatten.

Ulf Kristersson får nu möjligheten att forma en en regering vilande på en majoritet i riksdagen. På onsdagskvällen framgick det att mandatfördelningen till Kristerssons fördel blir 176-173. Ett extra mandat som tillkom i sista stund gör majoriteten mer stabil.

Kristersson har ansvaret att förbättra klimatet i riksdagen. Men det ansvaret bär faktiskt också Magdalena Andersson.
Kristersson har ansvaret att förbättra klimatet i riksdagen. Men det ansvaret bär faktiskt också Magdalena Andersson.Foto: Jonas Ekströmer/TT

Den nya regeringen tillträder när klimatet i riksdagen präglats av arktisk kyla.

På Kristerssons reformagenda borde punkten ett bättre riksdagsklimat finnas med. Oppositionen har använt misstroendeinstrumentet i strid med praxis. Regeringarna Löfven och Andersson accepterade inte de parlamentariska realiteterna utan agerade som att regeringen inte behövde lyssna till riksdagen. Det ledde fram till att riksdagen tagit fram egna lagförslag och till extrabudgetar från utskotten. Det är demokratiska nödlösningar som långsiktigt försvagar folkstyret och försvagar maktdelningen mellan en regering som föreslår och styr riket och en riksdag som lagstiftar, beskattar och kontrollerar.

Sverige har i varje fall präglats av en Oscariansk tradition - ett arv från från monarkin - av samarbete mellan de stora partierna. Samförståndet ligger djupt i den svenska samhällsandan och folksjälen. Politiken rymmer alltid konflikt, men också en omsorg om hemmet, nationen och allmänningen - det sista är ordet som statsvetaren Bo Rothstein väljer att använda.

Sverigedemokraterna syn på politiken är mer mer konfliktfylld och präglas av en påstådd motsättning mellan folk och elit. Socialdemokraternas konstanta framlagda bild av oppositionen som ett demokratiskt problem har också förgiftat samtalet, polariserat och fördummat. SD förtjänar kritik på många punkter. Men ord som blåbrun relativiserar samtidigt rasismen. Och anklagelserna blåste upp SD:s stöd.

”Ulf Kristersson har möjligheten att upprätta statskonsten.”

Ulf Kristersson har möjligheten att upprätta statskonsten.

För det första: Det är möjligen osexigt att utlova att enmansutredningar ska bli mindre vanliga och ersättas av kommittéer sammansatta av riksdagsledamöter. Men det skulle kunna bidra till att bryta isen i riksdagen och minska polariseringen. Enmansutredningar medför att politiska konflikter kommer upp senare i beslutsprocessen och att möjligheterna att nå lösningar i mer eller mindre samförstånd minskar avsevärt.

För det andra bidrag Magdalena Anderssons presidentliknande prägel av statsministerämbetet till att öka distansen mellan regering och riksdag. Hon utnämnde flera okända personer utanför riksdagen till ministrar som själva saknade erfarenhet av kontakter med utskottsarbete och ledamöter.

Det försvårar möjligheten till Därigenom stärkte hon också sin egen makt - och urholkade de folkvaldas. Ministrar som inte är folkvalda saknar egna plattformar och kan bara lita till statsministerns lojalitet. Nästa statsminister bör ta lärdom av Anderssons misstag.

För det tredje handlar det om att följa etablerad praxis i riksdagen. Den regering som öppnar för förhandlingar i kommittéer och har riksdagserfarna ministrar lär också mötas av en mer konstruktiv opposition. Som inte återpartipolitiserar Konstitutionsutskottet KU:s arbete. Som inte slänger fram misstroendevotum varannan månad.

Ja, för det fjärde har oppositionsledaren där också ett ansvar. Inte att inte opponera. Men att bidra till att det politiska samtalet återfinner ordet gemenskap. På onsdagskvällen infriade inte den blivande oppositionsledaren den förväntan.

Martin TunströmSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.