Tidning för unga rika överlevde inte

Ledare • Publicerad 10 januari 2003

Det är inte ofta som en ny dagstidning startas och klarar att överleva en längre tid. I Danmark gjorde tidningen Dagen ett försök i slutet av förra året. Den levde mellan oktober och december.

Ambitionen var att göra en tidning ?av folk som kan skriva, för folk som kan läsa?, som tidningen själv uttryckte sig. Innehållet skulle vara mycket kultur, internationella nyheter och långa artiklar. Den tänkta målgruppen var unga, rika och välutbildade personer. Dagen skaffade sig 12 000 prenumeranter innan den tvingades ge upp.

Den försökte vara något annat än en vanlig dagstidning. Den inriktade sig inte som de flesta andra på att vara en bred tidning och försöka ge alla läsare något, utan avgränsade sig. Liknande experiment finns på andra håll, i USA till exempel där två morgontidningar har startat dagstidningar för 18-34-åringar. Dock inte för vilka som helst i den åldersgruppen utan för folk med pengar. De här båda amerikanska tidningarna gör tvärtom mot danska Dagen och innehåller korta artiklar med enkelt språk. Gemensamt för dem alla är att man tror att man kan hitta en ny publik och målgrupp för tidningsläsande och tidningsannonser.

Dagen klarade inte ekonomin, det fanns uppenbarligen inte tillräckligt med intresse för en sådan tidning i ett litet land som Danmark. Kanske lyckas man bättre i USA. Det vet vi inte än.

Det är stor skillnad mellan en riksspridd tidning som Dagen och lokala Barometern och Oskarshamns-Tidningen, men jag gör ändå några jämförelser. Vi gör nämligen precis tvärtom mot Dagen. Vårt uppdrag är att vara en bred lokal tidning för alla människor, oavsett ålder, bara de är intresserade av nyheter, annonser och läsning från det här området. Det är just det speciella lokala innehållet som är grunden för vår existens. Det är inte läsarnas ålder eller inkomst utan intresset för det lokala.

Ibland riktar vi oss ändå till läsare med vissa intressen. Till exempel på de dagliga ekonomisidorna med nyheter om företag och privatekonomi, ungdomsbilagan Åxå eller kulturen och nöjet. Men basen är ändå lokala företag, ungdomar i trakten och kulturen och nöjena nära oss. Andra ämnen kan mycket väl dyka upp, kortvarigt eller för längre tid, men alltid med en lokal grund.

Nu uppfyller vi nyårslöftet att göra den lokala tidningen lättare att läsa och hitta i. Sidornas utseende har finputsats och snart flyttar vi sporten i Barometern till del B, där den redan finns i Oskarshamns-Tidningen. Jag tar gärna emot synpunkter och reaktioner!

Gunilla Sax
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.